EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

International

A | Press
[++ + ++]

Institute

HUNGARIAN
CAPITAL

IN FOREIGN
MEDIA

THREE STRATEGIC
MODELS OF

INFLUENCING THE
NEIGHBOURHOOD

: ""'3 |L|1LLL._..._»_. : mcdbu {J)

HUNGARY




HUNGARIAN CAPITAL IN FOREIGN MEDIA.
THREE STRATEGIC MODELS OF INFLUENCING
THE NEIGHBOURHOOD

The articles were produced by IPI in cooperation with the Balkan Investigative Reporting

Network (BIRN); the Hungarian investigative reporting outlet Atlatszé and its Hungarian-

language partner in Romania, Atlatszé Erdély; and the Center for Media, Data and Society
at the Central European University's Democracy Institute.

International
Press

Institute part of : MEDIA FREEDOM
RAPID RESPONSE

This report by IPI is part of the Media Freedom Rapid Response, which tracks, monitors and
responds to violations of press and media freedom in EU Member States and Candidate
Countries. This project provides legal and practical support, public advocacy and information to
protect journalists and media workers.

The MFRR is organised by a consortium led by the European Centre for Press and Media
Freedom (ECPMF) including ARTICLE 19, the European Federation of Journalists (EFJ), Free
Press Unlimited (FPU), the Institute for Applied Informatics at the University of Leipzig (InfAl),
International Press Institute (IPl) and CCl/Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa (OBCT).
The project is co-funded by the European Commission.

This report was produced with the financial support of the European Commission and
the Friedrich Naumann Foundation.

*
e F FRIEDRICH NAUMANN
** 4 ** FOUNDATION For Freedom.

European

Commission
.|



TABLE OF CONTENTS

Hungarian Capital in Foreign Media. Three Strategic
Models of Influencing the Neighbourhood

Introduction

Hungary's Media Expansion in Slovenia and North Macedonia
By Sinisa Jakov Marusic (Balkan Investigative Reporting Network, BIRN)

The Hungarian ‘Model’ in Action

Hungarian Businessmen on a Buying Spree

More for Political Influence than Profit

Political and Ideological Connections in Slovenia
Investigation Offers Insight into Financial Transfers
Authorities Probe Possible Wrongdoing
Hungarians Aim to Expand Interests Further

Supporting and Influencing Hungarian-Language Media
By Virag Gyurkovics, Serbia; Zoltdn Sipos (Atldtszé Erdély), Romania and Karin Sdlymos

(Investigative Center of Jan Kuciak, ICIK), Slovakia
Introduction
Serbia: Building Influence with Money
Romania: Money with Strings Attached
Slovakia: Politicians on Board

V4NA: Regional Disinformation Tool or Money Down the Drain?
By Mdrton Sarkadi Nagy (Atldtszd)

Introduction

News Service and Operations

Goal, Target Groups and Impact (Hungary)
Goal, Target Groups and Impact (International)
Key people, networks and finances
Conclusion

m
14
15
17
18

20

20
21

24
28

32

32
32
34
35
36
37



HUNGARIAN CAPITAL IN FOREIGN MEDIA.
THREE STRATEGIC MODELS OF INFLUENCING
THE NEIGHBOURHOOD

The International Press Institute (IPl) is publishing this series of articles that explore the presence
of Hungarian money invested into foreign media. Since 2017 there has been a rush of investments
in Slovenian and North Macedonian media by Hungarian businesses all closely associated

with Hungary's ruling party, Fidesz. While Fidesz politicians insist such investments are purely
commercially driven, the evidence suggests that they are rather part of a broad political strategy
of influencing media and supporting ideological allies of Fidesz.

Meanwhile, there has been a significant boost in support provided to media in Hungarian minority
communities in neighbouring countries, particularly Serbia, Romania, and Slovakia. The story of
each Hungarian commmunity and its relations to media and politics varies, yet the boost in spending
has clearly assisted in bringing political parties and media into closer alignment with Fidesz.

Lastly, in 2019 the Hungarian ambassador to London established an international news agency
named V4NA in reference to the four Visegrad countries. It was established to project Fidesz's
populist narrative onto a pan-European media landscape and help feed the appetites of broadly
aligned media across the continent.

These articles were produced by the International Press Institute in cooperation with the Balkan
Investigative Reporting Network (BIRN); and the Hungarian investigative reporting outlet
Atlatszé and Atlatszé Erdély its Hungarian-language partner in Romania. Robert Nemeth, of the
Center for Media, Data and Society at the Central European University’'s Democracy Institute was
coordinating editor.

They are part of a wider series by IPl exploring the issue of media capture in Central Europe, and in
particular the spread of the particular model of media capture that has been developed by Fidesz
in Hungary.



INTRODUCTION

“Organizations of George Soros try to disintegrate NATO".
“George Soros wants to bring one million migrants to Europe
every year". Headlines like this have been commmon in recent
years in Hungarian media close to the government, which has
been led by the right-wing Fidesz party since 2010. However,
these particular headlines appeared in media in Slovenia and
North Macedonia in 2020

Not surprisingly, though, the outlets in which these headlines
appeared are owned by a Hungarian businessman, Péter
Schatz, one of the key figures in the Hungarian expansion in
media in the Western Balkans and a former business partner of
Arpad Habony, a member of the small inner circle of Hungarian
Prime Minister Viktor Orban. Habony also co-founded a London-
based news agency, V4NA, aimed at spreading the messages of
the Hungarian government disguised as news items.

Hungary’'s media expansion, as a source told the Hungarian
investigative journalism group Direkt36, reflects Fidesz's aim
to become a “factor” in the region. It has tried to gain influence

: necenzurirano.si
. @necenzurirano_

: Razkrivamo: kako se pred volitvami v propagandni

: aparat @strankaSDS stekajo novi madzarski milijoni in
: poganjajo njegovo delovanje. Cigav je v resnici denar in
. zakaj je imela na Madzarskem bancne racune tudi

. Dijana Budié?

® Translate Tweet

necenzurirano.si

Skrivnost 12 milijonov z MadZarske za financiranje propagande SDS
Razkrivamo: kako se pred volitvami v propagandni aparat SDS stekajo novi
madzarski milijoni in poganjajo njegovo delovanje. Cigav je v resnici denar?

. 6:46 AM - Dec 6, 2021 - Twitter Web App

: 43 Retweets 5 Quote Tweets 126 Likes

and “friends” to get closer to this goal.2 Even more recently, a businessman linked to the
Hungarian government bought controlling stakes in the pan-European broadcaster Euronews.

Having subverted the media at home, the Hungarian government, with the help of companies
controlled by political allies, started in recent years to build up a media empire in Slovenia

and North Macedonia to act as megaphones for its regional ideological allies. The outlets

that belong to this empire follow Viktor Orban’s populist agenda and are heavily financed by
Hungarian companies to the extent that this funding resulted in investigations by the police.
In Slovenia, the previous government also launched a special parliamentary commission to
investigate allegations of suspected illegal Hungarian financing of the party of Janez Jansa, a

close ally of Orban. Soon after Jansa became prime minister in March 2020, the process stalled.

The Hungarian government aims to increase its influence and spread its propaganda in other
countries of the region and above all in neighbours with a large Hungarian minority: Romania,
Slovakia, and Serbia. Hungarian media outlets and the diaspora in general in these countries
have traditionally been supported by Hungarian governments since the fall of commmunism,
but the Orban government significantly increased that support. Hungarian media in these
countries are often manipulated through financing: funding depends on supporting the
Hungarian government without any criticism. Media outlets that play by these rules thrive,
while support for others is simply cut.

' Blanka Zo6ldi, Andras Szabd Andras, Saska Cvetkovska, Anuska Deli¢: “Egymilliardot pumpaltak at az
Orbanék altal épitett balkani médiaba. Gruevszki ellenfelei vizsgalni kezdték a gyanus pénzmozgast,”
Direkt36/444.hu, available online at https://444.hu/2020/02/28/egymilliardot-pumpaltak-at-az-orbanek-
altal-epitett-balkani-mediaba-gruevszki-ellenfelei-vizsgalni-kezdtek-a-gyanus-penzmozgast

2 Blanka Zoldi, Andras Szabd Andras, Saska Cvetkovska, Anuska Deli¢: “Egymillidrdot pumpaltak...” ibid.


https://444.hu/2020/02/28/egymilliardot-pumpaltak-at-az-orbanek-altal-epitett-balkani-mediaba-gruevs
https://444.hu/2020/02/28/egymilliardot-pumpaltak-at-az-orbanek-altal-epitett-balkani-mediaba-gruevs
https://twitter.com/necenzurirano_/status/1467732157082869760

With the upcoming national elections in April in
Hungary and in Slovenia, the question of how the
Hungarian government uses media abroad to spread
its populist propaganda is becoming more important.

This series of articles produced by local journalists follows the Hungarian money invested

in media abroad, and also offers an insight into the influence exercised by the Hungarian
government.




HUNGARY'S MEDIA EXPANSION IN SLOVENIA AND
NORTH MACEDONIA

By Sinisa Jakov Marusic (Balkan Investigative Reporting Network, BIRN)

The Hungarian ‘Model’ in Action

Since 2010, when Fidesz returned to power in Hungary, the media landscape has changed
drastically for the worse.®* Under a pretext that Prime Minister Viktor Orban has repeated over
and over again, namely, that the media were hostile towards the views of conservatives and
were corrupt and influenced by foreign liberal powers, Fidesz has established a firm grip on the
media through legal changes, politically and ideologically based appointments to key positions,
state advertising, and by overseeing the acquisition of media by friendly hands.*

In broad terms, the Fidesz media system is characterized by full support for the ruling party’s
key populist policies, including opposition to migration and the EU; hate speech towards
Muslims and the LGBTQ community; and smear campaigns against independent media, their
journalists, and political or ideological opponents.

This model applies systemic “soft” censorship, rather than harsher, direct measures like
persecuting opposition media or shutting them down, although this has also happened in
recent years. It relies on undermining critically inclined media outlets at the expense of state-
subsidized regime media set up by government-affiliated business oligarchs.

According to research conducted by Hungary's Valasz Online news site®, in 2020, half of 88
media outlets that, depending on the size of their teams, are able to influence public life in
Hungary — either by reaching millions or by publishing regular and exclusive content — are now
owned by members of Orban’s closest circle. Another analysis by Mertek Media Monitor® found
that already in 2019 almost 80 percent of the news and public affairs segment of media was pro-
Fidesz, including the public service broadcaster.

The media appetite of Hungary's ruling elite does not stop at home, however. Since 2017, media
companies linked with Fidesz have started media acquisitions in Slovenia and in North Macedonia.

In Slovenia, Hungarian efforts have focused on strengthening the media presence and influence
of Orban’s political and ideological ally, Prime Minister Janez Jansa, head of the Slovenian
Democratic Party (Slovenska Demokratska Stranka / SDS). In 2020, Jan$a came to power in
Slovenia for the third time, and he has not wasted time in using the position to influence and
assert control over independent media.

...............................................................

3 For a more detailed overview see the 2019 report of The Joint International Press Freedom Mission

To Hungary, available online at https:/ipi.media/wp-content/uploads/2020/02/Hungary-Conclusions-
International-Mission-Final.pdf

4 Edit Inotai: “The Last Days of Independent Media in Hungary,” Balkan Insight, available online at
https://balkaninsight.com/2020/05/11/the-last-days-of-independent-media-in-hungary

5> Andras Bddis: “A NER mar a sajté 50 szazalékat kontrollalja — itt a nagy médiatérkép,” Valasz Online,
available online at https://mwww.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-
a-nagy-mediaterkep

& “Mindent beborit a Fidesz-kdzeli media,” Mertek Media Monitor, available online at
https:/mertek.atlatszo.hu/mindent-beborit-a-fidesz-kozeli-media


https://ipi.media/wp-content/uploads/2020/02/Hungary-Conclusions-International-Mission-Final.pdf
https://ipi.media/wp-content/uploads/2020/02/Hungary-Conclusions-International-Mission-Final.pdf
https://balkaninsight.com/2020/05/11/the-last-days-of-independent-media-in-hungary/
https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/
https://www.valaszonline.hu/2021/01/04/a-ner-mar-a-sajto-50-szazalekat-kontrollalja-itt-a-nagy-mediaterkep/
https://mertek.atlatszo.hu/mindent-beborit-a-fidesz-kozeli-media/

In North Macedonia, Hungarian companies have bought several key outlets that were close to
the authoritarian former Prime Minister Nikola Gruevski and his conservative VMRO DPMNE
party (Internal Macedonian Revolutionary Organization - Democratic Party for Macedonian
National Unity / BHaTpeLHa MAKegoHCKA peBoslyLIMOHEePHA OPraHmM3aLmja - JJeMoKpaTcKa
napTuja 30 MAKegOHCKO HALMOHA/THO emnHCTBO), who were ousted in mid-2017.

Nikola Gruevski [L] and
Viktor Orban [R]
during Orban's visit

to Ohrid, North
Macedonia 2017.

Photo: EPA/
Aleksandar
Kovacevski

With Gruevski enjoying asylum in Hungary since 20187, the Hungarian takeover of his former
media megaphones in North Macedonia has allowed these media not only to financially survive
but also to continue spreading their brand of populist ideology.

Hungarian Businessmen on a Buying Spree

When Hungarian investors completed the purchase of Slovenia's Planet TV, controlled by SDS,
for almost 5 million euros in October 2020, it was just the latest in a series of media takeovers
in Slovenia and North Macedonia by Hungarian businessmen affiliated with Orban. Planet
TV's buyer, TV2 Média Csoport Zrt, operates TV2, the second-largest (in terms of audience) TV
channel in Hungary and fiercely pro-Fidesz. The company was reportedly co-owned by Jézsef
Vidag, one of the wealthiest Hungarians and described as a member of the business circle
around Fidesz.?

7 Edit Inotai and Sinisa Jakov Marusic: “Gruevski's Carefree Days in Hungary Perhaps Nearing an End,”
Balkan Insight, available online at https://balkaninsight.com/2021/11/10/gruevskis-carefree-days-in-hungary-
perhaps-nearing-an-end

8 Zoltan Jandd: “Megmutatjuk, ki all most a TV2 mogott, de hamarosan elrejtézhet a tulajdonos,” G7.hu,
available online at https://g7.hu/vallalat/20190925/megmutatjuk-ki-all-most-a-tv2-mogott-de-hamarosan-
elrejtozhet-a-tulajdonos

° Zoltan Jandé: “Mészaros Lérinc bizalmasahoz kerulhet a teljes Fidesz-kdzeli tévébiznisz,” G7.hu, available

online at https://g7.hu/vallalat/20190503/meszaros-lorinc-bizalmasahoz-kerulhet-a-teljes-fidesz-kozeli-
tevebiznisz


https://balkaninsight.com/2021/11/10/gruevskis-carefree-days-in-hungary-perhaps-nearing-an-end
https://balkaninsight.com/2021/11/10/gruevskis-carefree-days-in-hungary-perhaps-nearing-an-end
https://g7.hu/vallalat/20190925/megmutatjuk-ki-all-most-a-tv2-mogott-de-hamarosan-elrejtozhet-a-tulajdonos
https://g7.hu/vallalat/20190925/megmutatjuk-ki-all-most-a-tv2-mogott-de-hamarosan-elrejtozhet-a-tulajdonos
https://g7.hu/vallalat/20190503/meszaros-lorinc-bizalmasahoz-kerulhet-a-teljes-fidesz-kozeli-tevebiznisz
https://g7.hu/vallalat/20190503/meszaros-lorinc-bizalmasahoz-kerulhet-a-teljes-fidesz-kozeli-tevebiznisz

Hungarian expansion into Slovenia started in 2017, when three companies from Budapest

— Ridikul, Ripost, and Modern Media Group - first bought Slovenia’s Nova24TV, buying 45.44
percent of the shares. With the 45 percent ownership spread evenly between these three
nominally separate companies, the manoeuvre circumvented Slovenia’'s Mass Media Act, which
stipulates that an acquisition of more than 20 percent of a domestic media company needs
the consent of the Slovenian Ministry of Culture. The need for such consent would have led to
scrutiny of the ownership structure of the three companies and the source of their financing,
which still today is not fully disclosed.

Slovenian citizens
protest against
alleged corruption
of government.
Poster reads
‘Against
Orbanisation

of Slovenia” in

Ljubljana, Slovenia, s SO ‘ 3 : - PKO—” ; . v b
0 May 2020 ESUEEEIRE T S, S 12 7\ |7/\C1]| g
Photo by EPA/ § { L \ SLOVENBE! )

r g

IGOR KUPLJENIK

The investment was reportedly backed by Karoly Varga, a Hungarian billionaire.® Varga's
construction companies have been among the biggest winners of public contracts handed out
by the Hungarian government in recent years."

Among the owners of the Hungarian companies were Péter Schatz and Agnes Adamik, who
later changed her name to Agnes Kovacs. According to findings by the Balkan Investigative
Reporting Network (BIRN),? they both previously worked for the Hungarian state broadcasting
company MTVA, which was formed in 2011 after Orban came to power. In a controversial move
that allowed Fidesz to control the state media, MTVA was formed by uniting all the state media
that previously functioned as separate entities.®

1 Patrick Kingsley: “Safe in Hungary, Viktor Orban Pushes His Message Across Europe,” The New York Times,
available online at https:/Mwww.nytimes.com/2018/06/04/world/europe/viktor-orban-media-slovenia.html

" Babett Oroszi: “A tiszakécskei arnyékmilliardos nem forditva Ul a lovon, és most beulhetett a Kozgépbe,”
HVG, available online at https://hvg.hu/360/201939__orban_vagyonkezeloi__regiuj_arcok__varga_karoly__
vakon_turas

2 “TMponaraHgHaTa MallnHepuja Ha OpbaH Bnese Bo MakenoHuja,” Prizma.mk, available online at
https://prizma.mk/propagandnata-mashinerija-na-orban-vlieze-vo-makedonija

3 For more details, see http:/medialaws.ceu.hu/public_service_media_more.html


https://www.nytimes.com/2018/06/04/world/europe/viktor-orban-media-slovenia.html
https://hvg.hu/360/201939__orban_vagyonkezeloi__regiuj_arcok__varga_karoly__vakon_turas
https://hvg.hu/360/201939__orban_vagyonkezeloi__regiuj_arcok__varga_karoly__vakon_turas
https://prizma.mk/propagandnata-mashinerija-na-orban-vleze-vo-makedonija
http://medialaws.ceu.hu/public_service_media_more.html

In 2011 and 2012 Adamik was manager of MTVA's Strategic Integration Office, in charge of all
MTVA operations and key strategies,'* while Schatz was director of sales, in charge of marketing,
promotion, and sales, but also the production department.”

In 2015 Schatz reappeared as co-owner of the company Ripost, which launched a government-
friendly tabloid under the same name. Two years later he started buying media in the Western
Balkans.

Also involved was Arpad Habony, co-owner of Hungary's Modern Media Group and one of
Orban’s long-time advisers and key ideologists behind Fidesz.'® News reports date Habony's
emergence and subsequent role in Fidesz media activities from the early 2000s,” with Habony's
unofficial advisory role acknowledged by several government officials in 2014.'®

In 2018, Ripost and Modern Media Group left Nova24TV, which is minority co-owned by members
of Jansa’'s SDS, when two Hungarian companies, Hespereia and Okeanis, became the new owners.
Their additional investment increased the Hungarian shares in the TV station to 88 percent,
according to Slovenia's central register. The true ownership of these two new companies is still
unclear, but Hespereia is linked to Agnes Adamik (Kovacs)®. Both companies were established on
the same day in November 2018, and by the same lawyer.

In 2017, Schatz's company R-post-R also acquired a majority share in Nova obzorja, the publisher
of Demokracija (Democracy), a political weekly co-owned by Jansa's SDS.

The Hungarian media’s buying spree in Slovenia has focused on outlets close to Jansa, boosting his
influence on TV, which, according to recent polls, is still the dominant medium in Slovenia. However,
the TV channels purchased by Hungarians are not ranked among the most viewed. The commmercial
television Pop TV has the highest ratings among TV stations in Slovenia, while pro-SDS media such
as Nova24TV have lower ratings.

Meanwhile, in North Macedonia, Schatz and Adamik have also invested in media outlets, in this
case ones that are close to another of Orban's political allies, former Prime Minister Gruevski.
Since 2017, Hungarian interests have taken over the news websites Kurir.mk, Deneshen.mk, and
Vistina.mk, as well as the news portals Lider.mk, Republika.mk, and Netpress.com.mk.

...............................................................

1 Akos Keller-Alant: “Baratom, Gruevszki,” Magyar Narancs, available online at
https://magyarnarancs.hu/kulpol/baratom-gruevszki-111237

> “Egységben az erd — interju Schatz Péterrel,” Médiapiac, available online at
https:/mediapiac.com/mediapiac/Egysegben-az-ero-interju-Schatz-Peterrel/15746

® Yvette Szabd, Marton Gergely: “Retteghetnek a kegyeltek, Orban Ujrakeveri a kartyakat,” HVG, available
online at https://hvg.hu/360/202001__orban_rendezi_sorait__libikokan_afidesz_kaderei__fiatal_no_
rajongo__a_jollakottak_viadala

7 Imre Bednarik: “A spindoktor spindoktora - Orban titokzatos bizalmasa,” Népszabadsag, available

online at https://web.archive.org/web/20140412034130/http:/nol.hu/belfold/20101009-a_spindoktor_
spindoktora-840751

8 Zoltan Haszan: “Habony Arpad annyira titkos tandcsado, hogy beszélni sem akarnak réla a Fidesz vezetéi,
444 hu, available online at https://444.hu/2014/12/11/habony-arpad-annyira-titkos-tanacsado-hogy-beszelni-
sem-akarnak-rola-a-fidesz-vezetoi

¥ 1ldikoé D. Kovacs: “A koztévé egyik korabbi vezére beszallt az Orban-barat szlovén médiaba,” 24.hu,
available online at https://24.hu/kulfold/2019/02/13/adamik-agnes-szlovenia-ripost-media-habony-arpad

4


https://magyarnarancs.hu/kulpol/baratom-gruevszki-111237
https://mediapiac.com/mediapiac/Egysegben-az-ero-interju-Schatz-Peterrel/15746
https://hvg.hu/360/202001__orban_rendezi_sorait__libikokan_afidesz_kaderei__fiatal_no_rajongo__a_jollakottak_viadala
https://hvg.hu/360/202001__orban_rendezi_sorait__libikokan_afidesz_kaderei__fiatal_no_rajongo__a_jollakottak_viadala
https://web.archive.org/web/20140412034130/http:/nol.hu/belfold/20101009-a_spindoktor_spindoktora-840751
https://web.archive.org/web/20140412034130/http:/nol.hu/belfold/20101009-a_spindoktor_spindoktora-840751
https://444.hu/2014/12/11/habony-arpad-annyira-titkos-tanacsado-hogy-beszelni-sem-akarnak-rola-a-fidesz-vezetoi
https://444.hu/2014/12/11/habony-arpad-annyira-titkos-tanacsado-hogy-beszelni-sem-akarnak-rola-a-fidesz-vezetoi
https://24.hu/kulfold/2019/02/13/adamik-agnes-szlovenia-ripost-media-habony-arpad

The websites supported by Hungarian capital are attached to three companies, Em Media, Prva
Republika, and LD Press Media. All three have the same majority owner, the Adinamik Media
Company, founded on September 26, 2017, and fully owned by Agnes Adamik (Kovacs).

Em Media owns the domains of Kurir, Deneshen, and Vistina, as well as the business magazine
Ekonomski and the health magazine Zdravstvo. Prva Republika owns the Republika website
and Pressing TV, an online television station. LD Press media Skopje publishes the portal
Netpress.com.mk. Lider used to be a website in the Em Media group but was later acquired by
its editor-in-chief, North Macedonian national Ljupcho Zlatev. Today it is part of Prva Republika.

Hungarian interests also own the North Macedonian private national broadcaster Alfa TV. The
direct owner of the station is Alfaskop, which is owned by four companies, of which CHS Invest
Group holds the majority share. Since July 2017, the majority owner of CHS (90 percent) is Target
Media, which Schatz owns.?° The company was registered on April 11, 2017.

More for Political Influence than Profit

In 2020, four members of the European Parliament - Kati Piri, Tanja Fajon, Tonino Picula and
Andreas Schieder - submitted a list questions to the European Commission about Hungarian
media investments in Slovenia and North Macedonia and whether they represent Hungarian
interference in the democratic process in the Balkans.

On November 25, 2020, the European Parliament hosted a plenary debate, entitled “Hungarian
interference in the media in Slovenia and North Macedonia”, where Vera Jourova, vice president
of the European Commission, addressed the questions.? “Concerning North Macedonia”,

she said, “the Commission and the EU delegation are following the developments in the

media sector in the country very closely. The Commission reports on these issues in its

regular enlargement packages, including in its latest 2020 report on North Macedonia. This
report assessed that greater transparency on media ownership and possible illegal media
concentration is required.”

Kati Piri, a Hungarian-born Dutch politician and MEP, went further, arguing that it was no
surprise that Hungarian leaders, with Slovenian assistance, had put together an international
interference operation that has poured millions of euros into pro-Jansa and pro-Gruevski media
organizations.

Kati Piri: "We all know very well that Orbdn’s
outrageous propaganda efforts in North Macedonia
and Slovenia are just the tip of the iceberg. Whether
in Brussels, Ljubljana or in Skopje, Orbdn has only one
goal: undermining the European Union for his own
personal gain”

...............................................................

20 Akos Keller-Alant: “Baratom, Gruevszki” ibid.
2 See more details at https://mwww.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2020-11-25-ITM-011_EN.htm]


https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2020-11-25-ITM-011_EN.html

Hungary's Prime
Minister Viktor
Orban (L) ahead
of a meeting in
Brussels, Belgium,
February 3, 2020.

Photo by EPA-EFE/
Olivier Hoslet

Fidesz MEP Balazs Hidvéghi refuted this, insisting that these companies had invested purely for
profit, in line with one of the most basic principles of the EU: the free movement of capital. “The
same is true for North Macedonia: investments are private business matters for media
companies and have nothing to do with politics”, Hidvéghi said.

Indeed, why did Hungarian owners decide to invest in media in Slovenia and North Macedonia?

An analysis of Schatz's and Adamik’s media purchases in the two countries show that their
reasons were most likely political. Both bought and recapitalized media outlets that share

a similar ideological and political orientation to Fidesz. Even before being acquired, these
outlets had a track record of publishing similar content to that used to scare and mobilize
Hungarian voters against “threats” ranging from migrants, LGBTQ and liberal values to “foreign
mercenaries”? who are vilified and connected to Hungarian billionaire George Soros?, who is
portrayed as a figure working against these countries’ national interests.?

Similar points were reflected in North Macedonia and Slovenia by Gruevski and Jansa.

During the last years of Gruevski's rule in North Macedonia, in 2016 and 2017, the same outlets
now owned by Hungarians were used as a platform for the ruling party to campaign against
NGOs and the then-political opposition, accusing them of working for unnamed “foreign
powers”, as Gruevski put it, in order to topple his government and jeopardize the country’s
national interests. As a result, in 2017, Gruevski's supporters formed a new movement, SOS,
and vowed to “de-Soros-ize" North Macedonia, a process that the VMRO DPMNE party has
increasingly underlined.?®

'

22 Keno Verseck: “Viktor Orban's campaign against George Soros 'mercenaries!” Deutsche Welle, available
online at https://www.dw.com/en/viktor-orbans-campaign-against-george-soros-mercenaries/a-4495466]
2 Edit Inotai: “Democracy Digest: Hungary Rediscovers Soros as Enemy No. 1,” Balkan insight,
https://balkaninsight.com/2019/11/29/democracy-digest-hungary-rediscovers-soros-as-enemy-no-1

24 “George Soros: Public Enemy Number One in Hungary,” EU-OCS, available online at
https://eu-ocs.com/george-soros-public-enemy-number-one-hungary

2> Sinisa Jakov Marusic: “New ‘Stop Soros’ Movement Unveiled in Macedonia,” Balkan Insight, available
online at https://balkaninsight.com/2017/01/18/macedonia-forms-anti-soros-movement-01-18-2017


https://www.dw.com/en/viktor-orbans-campaign-against-george-soros-mercenaries/a-44954661
https://balkaninsight.com/2019/11/29/democracy-digest-hungary-rediscovers-soros-as-enemy-no-1
https://eu-ocs.com/george-soros-public-enemy-number-one-hungary
https://balkaninsight.com/2017/01/18/macedonia-forms-anti-soros-movement-01-18-2017

Back then, Gruevski was under increased pressure, amid a deep political crisis caused by the
opposition’s revelation in 2015 of batches of secretly recorded wiretaps that alleged various
wrongdoings by his closest associates, as well as by him personally.

Following Gruevski's ousting, these media outlets, which were largely dependent on the influx
of state advertisements and subsidies, have faced sharp financial difficulties. But, as a 2020
investigation by BIRN revealed, advertisement money from Hungarian firms that kept pouring
in after their acquisition, although making no economic sense, kept these outlets afloat. They
included small Hungarian companies like Olivery, which sells olive oil; Bonyart, which sells home
decorations; and Skin Delight, a cosmetics company. None of them sells any products in stores
in North Macedonia.?®

In both North Macedonia and Slovenia, foreign funding
of political parties is prohibited. Suspicions are that
Fidesz might have found a way to indirectly support its
political allies in these two countries by pouring money
into media loyal to them.

Since then, these outlets in North Macedonia have remained loyal to VMRO DPMNE, now in
opposition and led by Gruevski's successor, Hristijan Mickoski. Orban also remained loyal to
VMRO, giving official support for the party as it entered local elections in October 2021.%7

In the longer term, however, the purchase of North Macedonian media outlets could become
profitable if VMRO DPMNE wins power and the government resumes Gruevski’'s old practices of
siphoning state advertising funds off to them.

...............................................................

26 Goce Trpkovski: “How Hungarian Olive Oil Kept Macedonian Media Afloat,” Balkan Insight, available
online at https:/balkaninsight.com/2020/02/14/how-hungarian-olive-oil-kept-macedonian-media-afloat

27 *MuLKOCKM 006K noaapLuKa 3a nokanHmTe n3dopun og OpbaH Ha cpenbaTta Bo ByaumnellTta,” Fokus, available
online at https:/fokus.mk/mitskoski-dobi-poddrshka-za-lokalnite-izbori-od-orban-na-sredbata-vo-budimpeshta



https://balkaninsight.com/2020/02/14/how-hungarian-olive-oil-kept-macedonian-media-afloat
https://fokus.mk/mitskoski-dobi-poddrshka-za-lokalnite-izbori-od-orban-na-sredbata-vo-budimpeshta

Political and Ideological Connections in Slovenia

Hungarian Prime
Minister Viktor Orban
(C), former Slovenian

Prime Minister and
leader of the Slovenian
Democratic Party (SDS)
Janez Jansa (R) and
European Parliament
member of SDS Milan

Zver (R) attend a

campaign event of SDS
in Celje, Slovenia,
11 May 2018.

Photo by EPA-EFE/
Szilard Koszticsak

In Slovenia, where Hungarian-owned media outlets are seen in practice as Prime Minister
Jansa’s official gazette, indications are that the main logic behind the purchases was also more
political than financial. Nova24TV has reported an accumulated loss of more than 1.1 million
euros in the three years since its establishment in 2015 while Nova obzorja has reported annual
losses six times since 2010.

As with Gruevski, Jansa is a long-standing ally of Orban. The Hungarian leader has publicly
supported Jansa at party rallies in several election campaigns where he would reinforce the
message that a Jansa victory would ensure that Slovenia preserves its national interests and
avoids the migrant threat.

Hungarian media businessmen from Orban’s circle do not seem keen on supporting
independent journalism, pluralism, and media freedom. Rather, their record shows they serve to
promote Orban’s strategic interests and to normalize far-right political ideas that feed European
populists such as nationalism, racism, and religious fundamentalism.

Unsurprisingly, therefore, the Slovenian and North Macedonian media in question became part
of the Hungarian conservative media coalition, united by nationalist politics, hatred of migrants,
and opposition to the European Union and liberal democracy.

Unlike in North Macedonia, however, in Slovenia Hungary's support for Jansa is already starting
to pay off.

Since Jansa formed his cabinet in March 2020, worries have increased that, under the same
pretext of providing more balance in the media for the right, he is seeking to establish a firm
grip on media freedom. Only two months after he assumed office, Jansa published a text on the
government’s website, dubbed “War with the Media”, in which he presented his views on the
relations between journalists and politics.?®

28 “Vojna z mediji,” available online at https://www.gov.si/novice/2020-05-11-vojna-z-mediji


https://www.gov.si/novice/2020-05-11-vojna-z-mediji

In it, he was especially critical of two of Slovenia’s most prominent media outlets, the public
broadcaster, RTV Slovenia, and the commercial Pop TV. Among other things, he wrote that
these two media are not professional, are full of “below average” journalists and editors, and are
“pillars of the deep state”. He accused them of spreading false pictures of the country, sparking
a false sense of emergency, and attacking democratically elected authorities who are trying to
control the pandemic.

Since then, Jansa’'s government brought the Slovenian Press Agency (STA) to its knees by
starving it of funds for ten months in 2021 until STA was forced to submit to greater oversight
from the government communications office UKOM. It has also pushed ahead with a radical
restructuring of RTV-SLO designed to tame the independence of the public broadcaster ahead
of the 2022 elections.

On December 28, 2021, Slovenian news portal Necenzurirano published documents revealing
that Telekom Slovenije pays five times the rate to broadcast Nova24TV in comparison to the
other four telecom operators. This has fuelled suspicions that the state-owned company is
covertly financing the pro-Jansa’s outlet as well as increasing its availability and influence
among Slovenia's voters.?®° Telekom Slovenije's head of management board since March 2021 is
Cvetko Srsen, a former SDS mayoral candidate.

Necenzurirano.si wrote that “sources close to the state-owned telecommunications operator
have confirmed to us in recent days that it was a decision imposed from the outside”, meaning
from the ruling party.

Investigation Offers Insight into Financial Transfers

In February 2020 another investigation published by Necenzurirano offered insight into the
flow of money for media influence. In it, journalists Primoz Cirman, Vesna Vukovi¢, and Tomaz
Modic revealed the financial links among Budapest, Ljubljana, and Skopje used to purchase and
finance these media outlets.®

The portal said it had obtained documents, data, and information from several countries that
prove that at least three companies — the engineering firm Belfry, a frequent winner of state
contracts in Romania; the Hungarian media company Ripost (previously owned by Péter
Schatz); and V4NA®, a news agency registered in the UK (co-founded by Arpad Habony), all
three connected to Fidesz — transferred at least 4 million euros to Slovenia since August 2018.

The entry point for the flow of Hungarian money into Slovenia was the company R-Post-R,
owned by Schatz. All the transactions went through an account opened with Unicredit Slovenija.
Of the 4 million euros that have poured in, 1.5 million remained in Slovenia for NovaTV24.

...............................................................

22 Primoz Cirman, Tomaz Modic, Vesna Vukovi¢: “Jansa kot Vuci¢: Telekom placuje Nova24TV za blatenje
nasprotnikov,” Necenzurirano, available online at https:/necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/
jansa-kot-vucic-telekom-placuje-nova24tv-za-blatenje-nasprotnikov-931727

30 Primoz Cirman, Vesna Vukovi¢, Tomaz Modic: “Finanéni tokovi razkrivajo: Orbanov denar v Slovenijo in
Makedonijo,” Necenzurirano, available online at https:/necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-
orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-757754

3 For more details about V4NA, see chapter V4NA: Regional Disinformation Tool or Money Dump? in this
report.


https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/jansa-kot-vucic-telekom-placuje-nova24tv-za-blatenje-nasprotnikov-931727
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/jansa-kot-vucic-telekom-placuje-nova24tv-za-blatenje-nasprotnikov-931727
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-757754
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/nov-orbanov-denar-za-medije-sds-in-napad-na-makedonsko-vlado-757754

According to the investigation, the other 2.5 million euros were then forwarded on to media

in North Macedonia®*? via the Unicredit Slovenija bank account of Péter Schatz. An infographic
published by Necenzurirano indicated that Kurir, Netpress, Alfa TV, and Lider received money in
North Macedonia.

But for what?

The portal has linked the influx of money to the North Macedonia opposition media's campaign
to discredit the 2018 historic “name deal” with Greece, which that year opened the way for
Skopje's accession to NATO and EU. VMRO DPMNE accused Social Democrat Prime Minister
Zoran Zaev of committing treason and used these media outlets to campaign against the
“name” referendum.

Protest against
changing the
constitution and
the country's name
to the Republic of
North Macedonia
November, 2018.

Photo:
EPA-EFE/Georgi
Licovski

Necenzurirano claimed that both Orban and Jansa, while publicly supporting North
Macedonia’s Euro-Atlantic integration, had in secret acted in support of Russia’s interests in the
Balkans, which is opposed to further Western enlargement in the region.

A follow-up investigation published on December 6, 2021, by Necenzurirano* found documents
and data suggesting that this scheme was also used to transfer another 8 million euros from
Hungarian companies to SDS media between 2017 and 2020.

32 Primoz Cirman, Tomaz Modic, Vesna Vukovi¢: “Od kod milijoni za medije SDS in 'Operacijo Makedonija’,”
Necenzurirano, available online at https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/od-kod-milijoni-za-
medije-sds-in-operacijo-makedonija-757756

33 Primoz Cirman, Tomaz Modic, Vesna Vukovic: “ Skrivnost 12 milijonov z Madzarske za financiranje
propagande SDS,” Necenzurirano, available online at https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/
skrivnost-12-milijonov-z-madzarske-za-financiranje-propagande-sds-926042


https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/od-kod-milijoni-za-medije-sds-in-operacijo-makedonija-757756
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/od-kod-milijoni-za-medije-sds-in-operacijo-makedonija-757756
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/skrivnost-12-milijonov-z-madzarske-za-financiranje-propagande-sds-926042
https://necenzurirano.si/clanek/preiskovalne-zgodbe/skrivnost-12-milijonov-z-madzarske-za-financiranje-propagande-sds-926042

The documents reveal that the main entry point for the cash flows was, again, Schatz's company
R-Post-R. Between March 2017 and January 2019 alone, R-Post-R received almost 8 million euros
from the same aforementioned Hungarian companies, Belfry and Ripost. Both companies

are closely linked to Lérinc Mészaros, a childhood friend of Orban who became the richest
Hungarian in recent years®* with the help of winning countless public tenders.*

The investigation found that Nova24TV received an average of 110,000 euros per month from
Hungary, while Nova obzorja, the publisher of Demokracija, received about 50,000 euros per

month in one period. A small part of the money received by Nova24TV, ranging from 6,000 to
70,000 euros per month, was transferred to its sister company Nova hisa, which manages the
Nova24TV web portal.

Authorities Probe Possible Wrongdoing

In 2020, BIRN learned that North Macedonia's financial police had filed charges against Schatz
for tax evasion. The financial police then told BIRN that Schatz made illegal profits for himself
and his company CHS Invest Group, the majority owner of Alfa TV.*¢ Police said Schatz had failed
to report revenues of 11,959,475 denars (around 190,000 euros).

According to the police, Schatz defrauded North Macedonia in the form of 19,000 euros in
unpaid taxes. Schatz has not responded to BIRN's request for commment.

The investigation into money laundering against Schatz is still ongoing, and little was known
about its progress until November 2021, when Alfa TV in Skopje complained that it had been
suddenly visited by the police, who conducted a search of its documentation. Alfa TV accused
the authorities of trying to “destroy the TV station”. The public prosecutor’s office in Skopje
confirmed that a pre-investigation case had been formed and that they had started gathering
evidence from this TV outlet.>”

The prosecution also confirmed that “the public prosecutor has asked for data and information
from countries ... that might inform the proceedings”.

In 2020, Slovenian police confirmed that they had also opened a preliminary investigation into

the financing of “certain media companies” in 2018, but did not reveal its targets.*® The previous
Slovenian government also appointed a special parliamentary commmission to investigate allegations
of suspected illegal Hungarian financing of the SDS and its parliamentary election campaign in 2018.

...............................................................

34 *“God, good luck, and Viktor Orban”: The Story of L&rinc Mészaros,” European Network of Corporate
Observatories, available online at https://corpwatchers.eu/en/investigations/know-your-billionaires/god-
good-luck-and-viktor-orban-the-story-of-1%C5%91rinc-meszaros

3> Katalin Erdélyi: “The Mészaros empire won public tenders worth €826 million last year, 93 percent of
which came from European Union funds,” Atlatszo, available online at https://english.atlatszo.hu/2019/01/17/
the-meszaros-empire-won-public-tenders-worth-e826-million-last-year-93-percent-of-which-came-from-
european-union-funds

36 Lenart Kucic, Natasa Stojanovska, Zoran Jovanoski, Anita Vorak: “Hungarian Media Expansion in Balkans
Raises Worries but Lacks Impact,” Balkan Insight, available online at https://balkaninsight.com/2020/12/04/
hungarian-media-expansion-in-balkans-raises-worries-but-lacks-impact-2

37 Frosina Dimeska: “LLTo ce cnyuyBsa Bo Tenesusunja Anda?,” Slobodna Evropa, available online at https:/
www.slobodnaevropa.mk/a//31578273.html

38 Saska Cvetkovska, Blanka Zo6ldi, Anuska Deli¢: “Oiling Orban’s Propaganda Machine,” Ostro, available
online at https://Awww.ostro.sifen/stories/oiling-orbans-propaganda-machine


https://corpwatchers.eu/en/investigations/know-your-billionaires/god-good-luck-and-viktor-orban-the-story-of-l%C5%91rinc-meszaros
https://corpwatchers.eu/en/investigations/know-your-billionaires/god-good-luck-and-viktor-orban-the-story-of-l%C5%91rinc-meszaros
https://english.atlatszo.hu/2019/01/17/the-meszaros-empire-won-public-tenders-worth-e826-million-last-year-93-percent-of-which-came-from-european-union-funds
https://english.atlatszo.hu/2019/01/17/the-meszaros-empire-won-public-tenders-worth-e826-million-last-year-93-percent-of-which-came-from-european-union-funds
https://english.atlatszo.hu/2019/01/17/the-meszaros-empire-won-public-tenders-worth-e826-million-last-year-93-percent-of-which-came-from-european-union-funds
https://balkaninsight.com/2020/12/04/hungarian-media-expansion-in-balkans-raises-worries-but-lacks-impact-2
https://balkaninsight.com/2020/12/04/hungarian-media-expansion-in-balkans-raises-worries-but-lacks-impact-2
https://www.slobodnaevropa.mk/a//31578273.html
https://www.slobodnaevropa.mk/a//31578273.html
https://www.ostro.si/en/stories/oiling-orbans-propaganda-machine

However, upon taking office in March 2020, Jansa replaced the chairman of the parliamentary
commission, stalling the process. Meanwhile, police told BIRN in December 2021 that their
investigation was ongoing, but they cannot reveal any more information. This was, in essence,
the same reply that BIRN got from the Slovenian police almost one year earlier, in late 2020.

Hungarians Aim to Expand Interests Further

While Hungary's efforts to bring regional media under its influence have reached their furthest
extent in Slovenia and North Macedonia, recent developments suggest that other Western
Balkan and non-Balkan countries are also in its sphere of interest. Hungarian media owners
over the past few years have also entered Romania, Serbia, and Slovakia, where they financially
support media aimed at the Hungarian minority to the tune of several million euros.®

In addition, according to Croatian media reports, Péter Schatz was interested in buying Croatia’s
Z1 television station back in 2019.4° A potential for media expansion in Montenegro also seems
plausible. Over 15 years, big Hungarian firms, with state backing, have taken a commanding
position in the Montenegrin telecommunications and banking sectors.*

Moreover, this year, Hungary's 4iG PLC, owned by Gellért Jaszai, another Hungarian billionaire
with close links to Lérinc Mészaros* and Viktor Orban*, signed an agreement to acquire 80.27
percent of the shares of ALBtelecom*4, Albania’s leading fixed-line internet and TV operator.
Weeks after this happened, Albanian media reported“ in December 2021 that 4iG is also close to
buying the country’s second-largest mobile phone operator, ONE Telecommunications.

ONE is not the only telecoms company 4iG has set its sights on. In addition to being involved in
the Hungarian expansion in Montenegro by buying 100 percent of the country’s largest mobile
phone operator, Telenor Montenegro, in December 2021, it also struck a deal to purchase 70
percent of TeleGroup Banka Luka, an IT company in Bosnia-Herzegovina.*® Finally, just a few
weeks ago, it also bought the Hungarian assets of the Romanian internet company DIGI.

...............................................................

%9 See chapter Supporting and Influencing Hungarian-language Media in this report for more details.

% Enis Zebi¢: “Orban krece i na hrvatske medije?,” Slobodna Evropa, available online at https:/mwww.
slobodnaevropa.org/a/hrvatska-orban-mediji/29781213.html

“ Samir Kajosevic: “From Finance to Phones, Hungary Cements Presence in Montenegro,” Balkan Insight,
available online at https:/balkaninsight.com/2021/12/21/from-finance-to-phones-hungary-cements-
presence-in-montenegro

42 Akos Keller-Alant: “A csendes magyar: bemutatjuk Mészaros Lérinc "agyat", a birodalom Ggyintézéjét,”
Magyar Narancs, available online at https:/magyarnarancs.hu/belpol/a-csendes-magyar-115951

4 pal Daniel Rényi: “A szazmillidrdos bombauzlet, amit Orban inkabb elvitt Felcsutrdl,” 444.hu, available
online at https://444.hu/tldr/2019/11/04/a-szazmilliardos-bombauzlet-amit-orban-inkabb-elvitt-felcsutrol

“ See more details at https:/www.4ig.hu/4iG-Acquires-majority-stake-in-leading-albanian-
telecommmunications-company

4 “Pas Albtelecom, hungarezét e 4iG po blejné edhe ONE,” Monitor, available online at https:/Awvww.
monitor.al/pas-albtelecom-hungarezet-e-4ig-po-blejne-edhe-one

46 “A 4iG megszerezte a DIGI-t,” Portfolio, available online at https:/mwww.portfolio.hu/uzlet/20220103/a-4ig-
megszerezte-a-digi-t-519184



https://www.slobodnaevropa.org/a/hrvatska-orban-mediji/29781213.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/hrvatska-orban-mediji/29781213.html
https://balkaninsight.com/2021/12/21/from-finance-to-phones-hungary-cements-presence-in-montenegro
https://balkaninsight.com/2021/12/21/from-finance-to-phones-hungary-cements-presence-in-montenegro
https://magyarnarancs.hu/belpol/a-csendes-magyar-115951
https://444.hu/tldr/2019/11/04/a-szazmilliardos-bombauzlet-amit-orban-inkabb-elvitt-felcsutrol
https://www.4ig.hu/4iG-Acquires-majority-stake-in-leading-albanian-telecommunications-company
https://www.4ig.hu/4iG-Acquires-majority-stake-in-leading-albanian-telecommunications-company
https://www.monitor.al/pas-albtelecom-hungarezet-e-4ig-po-blejne-edhe-one
https://www.monitor.al/pas-albtelecom-hungarezet-e-4ig-po-blejne-edhe-one
https://www.portfolio.hu/uzlet/20220103/a-4ig-megszerezte-a-digi-t-519184
https://www.portfolio.hu/uzlet/20220103/a-4ig-megszerezte-a-digi-t-519184

4iG is also linked to the Portuguese investment firm Alpac Capital, whose CEO, Pedro Vargas
David, sits on 4iG’s board.”” In December 2021, Alpac announced a major media deal“®: it signed

an agreement to buy the controlling stake (88 percent) in the pan-European broadcaster
Euronews.*®

47 Marius Dragomir: “The Hungarian Media Capture Express: Next Stop, Europe,” MediaPowerMonitor,
available online at https:/mpmonitor.org/2022/01/the-hungarian-media-capture-express-next-stop-europe

48 Samuel Stolton: “Portuguese investor will buy Euronews,” Politico, available online at https:/mwww.politico.
eu/article/euronews-become-european-takeover-deal

% See chapter V4NA: Regional Disinformation Tool or Money Dump? in this report for more details.


https://www.politico.eu/article/euronews-become-european-takeover-deal
https://www.politico.eu/article/euronews-become-european-takeover-deal

SUPPORTING AND INFLUENCING HUNGARIAN-
LANGUAGE MEDIA

By Virdg Gyurkovics, Serbia; Zoltdn Sipos (Atldtszé Erdély), Romania and Karin Sélymos
(Investigative Center of Jan Kuciak, ICIK), Slovakia

Introduction

“Bearing in mind the unity of the united Hungarian nation, Hungary bears responsibility for the
fate of Hungarians living outside its borders, promotes the survival and development of their
communities”, states Article D of the Fundamental Law in Hungary,* which in 2011 replaced the
previous constitution of the country.

455,000
N
SLOVAKIA

1,2 MILLION

IN
ROMANIA

-
~—
A

250,000
N
SERBIA

% Available online at https:/net.jogtar.nu/jogszabaly?docid=all00425.atv



https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv

The Hungarian minority is significant in neighbouring countries with over 2.2 million ethnic
Hungarians living in them.> Hungarian governments have always supported the diaspora, but the
Orban government significantly increased its support. For example, it simplified the naturalization
procedure, making it easier to obtain Hungarian citizenship®?, and in 2011 it established the
Bethlen Gabor Foundation (BGA) with the mission of promoting the strategy of the Hungarian
government and subsidizing “the material and intellectual prosperity of Hungarians living abroad
and the preservation of their culture”, as written on its website.>

The foundation approves grants to churches, educational and cultural institutions, scouts,
media outlets, and individuals. Its grants amounted to 1.71 billion euros between 2011 and 2020.54
This money not only provides cultural support but also helps strengthen the influence of the
Hungarian government in neighbouring countries. For example, Hungarian media outlets in
Serbia, Romania and Slovakia receive significant funds that often depend on the suppression

of voices critical to the Hungarian government and local leaders. Media outlets that play by the
rules thrive, while support for others is simply cut.

Serbia: Building Influence with Money

Serbia is home to some 250,000 ethnic Hungarians. Most of them live in the northern
Autonomous Province of Vojvodina, where Hungarians are the second-largest ethnicity. While
the relationship between the two countries has sometimes been marred by tensions, today

it seems to be at a historic peak, with close cooperation between Viktor Orban and Serbian
President Aleksandar Vucic¢.*

The Hungarian minority is represented by the Hungarian National Council (Magyar Nemzeti
Tandcs, MNT), an elected self-government body. The most influential ethnic political party is the
Alliance of Vojvodina Hungarians (Vajdasdgi Magyar Szévetség, VMSZ), which has a majority

in the MNT, and has also been part of the coalition governing Serbia since 2014. Its chairman,
Istvan Pasztor, has described Viktor Orban as a “natural, unquestionable ally” of the party several
times®®, and also voiced his hope that Fidesz would remain in power in Hungary.”’

...............................................................

57,4 millioval csokkent a magyarok szama,” Index.hu, available online at
https://index.hu/belfold/2013/05/09/1_4_millioval_csokkent_a_magyarok_szama

52 Laurence Peter: “New Hungary citizenship law fuels passport demand,” BBC.com, available online at
https://www.bbc.com/news/world-europe-12114289

53 See https://bgazrt.hu

54 Zoltan Sipos: “Lack of Accountability of the Grants — A Feature, Not a Bug,” HungarianMoney.eu, available
online at http:/hungarianmoney.eu/romania-lack-of-transparency-of-the-grants-a-feature-not-a-bug

5 Karoly Gergely: “Ethnic Hungarian Minorities in Central and Eastern Europe: Normalisation in Sight?,”
Royal United Services Institute, available online at https://rusi.org/explore-our-research/publications/
commentary/ethnic-hungarian-minorities-central-and-eastern-europe-normalisation-sight

%6 Gydrgy Farkas: “Folytassa, Orban! A VMSZ ahol tud, segit,” 24.hu, https://24.hu/kulfold/2021/12/09/
valasztas-2022-vajdasag-orban-viktor-vmsz

57 *Pasztor Istvan: A VMSZ egyértelmuen azért azall sikra, hogy a Fidesz—KDNP folytathassa a kormanyzast,”
available online at https://mwww.ymsz.org.rs/hirek/tortenesek/pasztor-istvan-vmsz-egyertelmuen-azert-szall-
sikra-hogy-fidesz-kdnp-folytathassa


https://index.hu/belfold/2013/05/09/1_4_millioval_csokkent_a_magyarok_szama
https://www.bbc.com/news/world-europe-12114289
https://bgazrt.hu
http://hungarianmoney.eu/romania-lack-of-transparency-of-the-grants-a-feature-not-a-bug
https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/ethnic-hungarian-minorities-central-and-eastern-europe-normalisation-sight
https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/ethnic-hungarian-minorities-central-and-eastern-europe-normalisation-sight
https://24.hu/kulfold/2021/12/09/valasztas-2022-vajdasag-orban-viktor-vmsz
https://24.hu/kulfold/2021/12/09/valasztas-2022-vajdasag-orban-viktor-vmsz
https://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/pasztor-istvan-vmsz-egyertelmuen-azert-szall-sikra-hogy-fidesz-kdnp-folytathassa
https://www.vmsz.org.rs/hirek/tortenesek/pasztor-istvan-vmsz-egyertelmuen-azert-szall-sikra-hogy-fidesz-kdnp-folytathassa

While the Hungarian-language press and public opinion in Vojvodina still had the power, in
2010, to overturn the decision of the MNT to set up a newspaper council to oversee the editorial
policy of Magyar Szé (Hungarian Voice), the most important daily published in Hungarian in the
country, their leverage disappeared quickly. Just a year later, in 2011, journalists’ protest against
the replacement of Magyar Szd's editor-in-chief, Csaba Pressburger, was in vain.*®

s | 250,000
- S E RBIA etk:mc
P , ‘ T Hungarians

The dismissal of Pressburger symbolized MNT's power grab over the editorial
office of Magyar Sz6, leading to politicized dismissals of staff, and opened the
gates to similar takeovers at the TV and radio broadcasters of Pannon RTV and at
the weekly Hét Nap (Seven Days). These three outlets — Magyar Sz6, Pannon RTV, and Hét Nap
—were founded as public media by MNT, and are thus indirectly controlled by VMSZ through its
majority in the council.

In the supervisory board of the editorial offices related to these three media, members
delegated through the MNT decide about the most important questions concerning the
outlets, such as appointments and, through this, editorial policy. The directors or deputy
directors of these media also hold political positions in various representative bodies, positions
that VMSZ delegated to them as its members.

...............................................................

%8 For details, see Antal Bozoki: “A magyar kdzdsség Szerbidban,” p154, available online at https:/Awvww.
vamadia.rs/sites/default/files/2020-02/Bozoki_A magyar nemzeti_book.pdf; Evelin Peselszky: “A Duna
sem mossa le a Magyar Nemzeti Tanacsrdl,” Magyar Szo6, available online at https://Awww.magyarszo.rs/
hu/2011_06_23/kozelet/40101.htm



https://www.vamadia.rs/sites/default/files/2020-02/Bozoki_A magyar nemzeti_book.pdf
https://www.vamadia.rs/sites/default/files/2020-02/Bozoki_A magyar nemzeti_book.pdf
https://www.magyarszo.rs/hu/2011_06_23/kozelet/40101.htm
https://www.magyarszo.rs/hu/2011_06_23/kozelet/40101.htm

When it comes to financing, these three outlets receive
normative support from the MNT and the Autonomous
Province of Vojvodina (AP Vojvodina) annually, but these
subsidies are insignificant compared to those provided to
them by the Hungarian government through the Bethlen
Gabor Foundation (BGA). For example, the Hungarian - , . - =
government financed the construction and infrastructure : Az emﬁiﬁiﬂﬂﬂigﬁorlzm I e 8
of the Hungarian Media House in Subotica, to house the - -
editorial offices of all three MNT-founded media.*®

TR
: BB Y
i Diibedg
— A ol :

I

Az il tbmopatdena epymillii-sizenllencezren
pelenrkeztik

According to the Center for Investigative Journalism (CIJ)
in Serbia, the BGA paid over 9 million euros to Hungarian-

language media in Vojvodina in this period, half of it in : A et
2019 The CIJ's analysis of grants shows that one of the @ =EESEEEE EEEEEE SUeais i s

main methods to gain political influence is manipulation —: IEEEESE Siisss Smsuees
through austerity measures. Minority Hungarian media, : Eﬂ“‘«m«& &'Mf“-:;;«’:‘»-“‘"m ETer
cannot make a living from the market and therefore :
need state or funding subsidies. VMSZ has exploited this
vulnerability to gain political influence, which, through the
MNT and its Laszlo Szekeres Foundation, can comment on :
who should receive support from BGA grants in Hungary.
The subsidies that Hét Nap had regularly received

previously, were reduced first by half, then completely 5
reset to zero for three years - a situation that only changed - '"'.«n e o & rsuisn 4
after the appointment of a new editor-in-chief. :

i Lowidan & Putyinkos kizel willalarokal & seemeyel

b iobnak e mag bt Ulknis fon, st Mossben Ut 14 srsiprsch.
e syt e srms b opa Laged ey 3ok o

Ukrajnaro) egyezkednek az ENSZ-ben

The case of the privately founded Vajdasag Ma (Vojvodina Today) news website was similar:

it initially had stable support, which was later cut to a third and then reduced to zero. When
Vajdasag Ma was on the brink of bankruptcy, the BGA disbursed the support again, and the
website's editorial policy changed abruptly. For example, the news site started to employ a
correspondent in Budapest, who primarily echoed the position of the Hungarian government.

At Magyar Sz6, BGA subsidies also jumped in magnitude when the editorial office saw the
departure of the more critical journalists. Today, MNT-founded media and also the Vajdasag Ma
news portal almost completely ignore criticism of the Hungarian government or the VMSZ. In
return, their existential status has been stabilized.

There are still some media trying to publish objective information. These include the media
published by the Press Freedom Foundation: a portal, Szabad Magyar Szé (Free Hungarian
Voice), and a weekly, Csaladi Kér (Family Circle). These media do not receive support from the
BGA or MNT so they are not exposed to their political influence. Besides these, there is the
regional public service broadcaster, Vajdasagi RTV (Vojvodina RTV), founded and financed by
AP Vojvodina. Nevertheless, since VMSZ Chairman Istvan Pasztor is the president of the current
Assembly of AP Vojvodina, the influence of VMSZ cannot completely be ruled out.

% Livia Magyar: “Magyar médiahaz Szabadkan,” Magyar Sz, available online at https:/Awww.magyarszo.
rs/hu/3291/hetvege/160476.htm; B. Em.: “Anyaorszagi tdmogatas a feldjitasok befejezésére,” Magyar Szo,
available online at https://mwww.magyarszo.rs/hu/3894/kozelet/196361.htm

60 Stefan Markovi¢: “Orban’s “Purchase” of Influence in Serbia Through Vojvodina’'s Media,”
HungarianMoney.eu, available online at http:/hungarianmoney.eu/cins-orbans-purchase-of-influence


https://www.magyarszo.rs/hu/3291/hetvege/160476.htm
https://www.magyarszo.rs/hu/3291/hetvege/160476.htm
https://www.magyarszo.rs/hu/3894/kozelet/196361.htm 
http://hungarianmoney.eu/cins-orbans-purchase-of-influence

Elections

An analysis by the Association of Independent Journalists of Vojvodina (NDNV) of the media
content of Csaladi Kor, Hét Nap, and Magyar Szé during the 2020 elections found that MNT-
founded media covered VMSZ positively at a rate of 90 to 100 percent.®

When it comes to the 2022 Hungarian election campaign (in which Hungarian citizens in
Vojvodina can vote) MNT-founded media are already reporting on the decisions, promises,

and goals of the current Hungarian government only in a positive context. They build on

the dichotomy that is also applied in Hungary, according to which the Fidesz government is
right-wing, conservative, and acceptable, and the opposition is left-wing, Western/liberal, and
unacceptable. Their news sources are mainly MTI, the state-owned Hungarian news agency;
Magyar Nemzet, a Hungarian daily that fiercely supports the government; and Kossuth Radio,
the Hungarian state radio. The central topics are still migration, strengthening anti-EU and anti-
Western sentiments, and emphasizing national unity.

Romania: Money with Strings Attached

Over 1.2 million ethnic Hungarians live in Romania, a country of more than 19 million, making it
the largest Hungarian community in neighbouring countries, and also one of the largest ethnic
minority communities in Europe.

There are two political parties representing the Hungarian community, the Democratic Alliance
of Hungarians in Romania (Romadniai Magyar Demokrata Szévetseg, RMDSZ), which dominates
the political landscape, and the much smaller, right-wing Hungarian Alliance in Transylvania
(Erdélyi Magyar Szévetseg).

RMDSZ and Fidesz used to have an uneasy relationship, with Orban openly supporting RMDSZ's
rivals, but since 2011 the two parties have apparently made peace.®? A source familiar with
RMDSZ described the situation as a “non-aggression pact” to Balkan Insight.®®

...............................................................

6 “Koga su birali manjinski mediji,” pp45-46., available online at http:/Mmwww.ndnv.org/wp-content/
uploads/2020/09/NDNV-publikacija-Ministarstvo-manjinski-mediji.pdf

62 For an overview of the relationship between the two please see Zoltan Sipos: “Marriage of convenience
sweetened with millions — how Fidesz persuaded the largest Hungarian party in Transylvania,” Atlatszé
Erdély, available online at https://atlatszo.ro/en/english/marriage-of-convenience-sweetened-with-millions-
how-fidesz-persuaded-the-largest-hungarian-party-in-transylvania

& Akos Keller-Alant: “Living Like in Hungary: Orban Bankrolling Romania ‘Ethnic Parallelism’” Balkan

Insight, available online at https://balkaninsight.com/2020/01/30/living-like-in-hungary-orban-bankrolling-
romania-ethnic-parallelism


http://www.ndnv.org/wp-content/uploads/2020/09/NDNV-publikacija-Ministarstvo-manjinski-mediji.pdf
http://www.ndnv.org/wp-content/uploads/2020/09/NDNV-publikacija-Ministarstvo-manjinski-mediji.pdf
https://atlatszo.ro/en/english/marriage-of-convenience-sweetened-with-millions-how-fidesz-persuaded-the-largest-hungarian-party-in-transylvania
https://atlatszo.ro/en/english/marriage-of-convenience-sweetened-with-millions-how-fidesz-persuaded-the-largest-hungarian-party-in-transylvania
https://balkaninsight.com/2020/01/30/living-like-in-hungary-orban-bankrolling-romania-ethnic-parallelism
https://balkaninsight.com/2020/01/30/living-like-in-hungary-orban-bankrolling-romania-ethnic-parallelism

ROMANIA

B 1,2 million
Sidalalle
Hungarians

Since the fall of communism, media outlets serving the Hungarian community in Romania
have in general never managed to generate sufficient revenue and have always relied at

least partially on some sort of public funding from either the Hungarian or the Romanian
government, or from the local councils. Their owners were rarely professional media investors.
Politicians or businessmen with good political connections were usually present in the
ownership structure.®

While some fare better than others, generally speaking all outlets are chronically underfinanced.
Most editorial teams are small, and produce content using cheap, outdated equipment.
Journalists’ salaries are lower than the national average, and difficulties attracting new talent,
high rates of staff turnover, and in some cases poor management make things worse. Many
good journalists leave their jobs to do PR or to work for political parties.

Moreover, many journalists in these media see their primary role as helping preserve the language
and the traditions of the community and not necessarily to hold the powerful to account.

Thus, Hungarian minority media tend to focus more on cultural issues, and less on politics,
policies, and business investments. Self-censorship is an issue: it is assumed by everyone that
funding, even if it is taxpayer money, comes with strings attached. Some journalists also avoid
publishing stories that depict their own commmunity and leaders in a negative light for fear it
might be used against the entire commmunity by the Romanian majority.

...............................................................

4 For a detailed overview on the media landscape in Romania, see Dumitrita Holdis: “Media Influence
Matrix: Romania,” available online at https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/
basicpage/1473/mimromaniafullreport.pdf



https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1473/mimromaniafullreport.pdf
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1473/mimromaniafullreport.pdf

In terms of media funding, most outlets fall into three big categories: Hungarian-language
editorial teams in the Romanian public media (radio and television) financed by taxpayer money;
media outlets financed by RMDSZ with money from the Romanian government; and media
outlets financed by the Hungarian government.

There are also a few outlets that don't fall into any of these categories: e.g., a portal (itthon.ma)
published by a Hungarian NGO close to a former Jobbik® politician in Hungary; or a newspaper
and portal (erdon.ro) that is part of the now infamous Central European Press and Media
Foundation (KESMA), established by the Hungarian government.®® Of course, there are good
examples of independent journalism in the community as well, but these outlets are the exception,
rather than the norm. In general, media in the community is not critical of those in power.

We have incomplete data on the funding of Hungarian-language media before and after
2010 (the year the Fidesz government came to power). However, we can state that the media
financing landscape changed significantly in 2017, when the Hungarian government awarded
an unprecedented amount of public money to a relatively unknown NGO, the Association

for Transylvanian Media Space (Asociatia pentru Spatiul Media Transilvan/Erdélyi Médiatér
Egyesulet, ATMS).%

In four years, ATMS has received a total of 7.45 billion
forints (about 20 million euros) in grants from the
Hungarian government.s

The “informal ambassador” of the AMTS and the brain behind the grants is Szilard Demeter, born
in Szeklerland, an area in Romania inhabited mainly by Hungarians. Demeter made a career in
the Hungarian government, and is now considered to be the most influential person in the field
of cultural policy in Hungary.®®

As an indication of the resources behind it, ATMS's financial balance shows revenues of 18.2
million Romanian lei in 2020 (3.6 million euros), which puts it on par with the large players in the
Romanian media market serving an audience 14 times bigger.

With this funding, the association purchased dozens of media outlets and now owns about 30
media channels serving the Hungarian community including newspapers and their websites,
radio stations, a job search portal, a women's magazine, a cultural supplement, a local TV, and
even a teletext service.

...............................................................

8 Former extreme right, now centre right party in Hungary, one of the leading forces in the opposition.

66 See more about the foundation in the report of the Centre for Media Pluralism and Media Freedom,
available online at https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/07/Report_KESMA_Hungary_A2.pdf

87 Zoltan Sipos: “Two-a-penny: 5 million euro per year for the Hungarian language media trust in
Transylvania,” Atlatszo Erdély, available online at https://atlatszo.ro/en/english/two-a-penny-5-million-euro-
per-year-for-the-hungarian-language-media-trust-in-transylvania

68 Zoltan Sipos: “Two-a-penny...” ibid.

& Zalan Zubor: “Bemutatjuk Demeter Szilard birodalmanak sokmillidardos ingatlanvagyonat,” Atlatszo,
available online at https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/11/23/bemutatjuk-demeter-szilard-birodalmanak-
sokmilliardos-ingatlanvagyonat



https://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2019/07/Report_KESMA_Hungary_A2.pdf
https://atlatszo.ro/en/english/two-a-penny-5-million-euro-per-year-for-the-hungarian-language-media-trust-in-transylvania
https://atlatszo.ro/en/english/two-a-penny-5-million-euro-per-year-for-the-hungarian-language-media-trust-in-transylvania
https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/11/23/bemutatjuk-demeter-szilard-birodalmanak-sokmilliardos-ingatlanvagyonat
https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/11/23/bemutatjuk-demeter-szilard-birodalmanak-sokmilliardos-ingatlanvagyonat

Despite the funding available there is no trace of the innovations and investments promised at
the beginning of 2018. The number of employees (roughly 200 people) and their salaries did not
rise noticeably and even dropped by 25 percent for a few months in 2020, due to the COVID crisis.

The retail distribution operation of the group was closed and some local newspapers were
merged into the regional daily Székelyhon. Spectacular investments in digital were discussed but
they are nowhere to be seen.

While the Hungarian-language media space appears to be diverse, in fact the Hungarian public
in Transylvania does not have much choice when it comes to news sources. They can opt for
the ATMS channels mentioned above; or the ones financed by RMDSZ such as Erdélyi Magyar
Televizié (Hungarian Transylvanian TV) and Erdély FM (Transylvania FM), managed by the Jend
Janovics Foundation, and maszol.ro, published by the Progress Foundation. There are also news
programs in Hungarian on the Romanian public TV and radio, whose managers are politically
appointed by RMDSZ.

It is difficult to have a clear picture of the size of the audience of the media outlets in the
ATMS portfolio: in its applications, ATMS gives vague and contradictory audience data that is
impossible to verify from independent sources. However, ATMS is by far the largest Hungarian
media operation in Romania.

Many people feared that so much money from Budapest would create a wave of centralized
pro-Orbdn propaganda in Transylvania, as in Hungary, but that has not been the case. Informal
conversations with insiders confirm that the instructions refer not so much to what can be said
— but to what cannot be said. No voice critical of the Hungarian government can be heard.

There were some materials critical of RMDSZ in previous years, but even these have vanished
lately, especially during electoral campaigns. This is a clear indication of the good relationship
between Fidesz and RMDSZ. Likewise, the media outlets financed by RMDSZ never criticize the
Hungarian government.

The case of Transindex, a major left-leaning news portal,
is telling. After the outlet published critical pieces about
Fidesz, it was told by the RMDSZ that it was no longer
eligible for funding. Transindex is currently on the brink
of bankruptcy.”

In general, the monitoring of content in media outlets serving the Hungarian community
reveals that the number of news items about the opposition is significantly less than those
about the Fidesz government. Moreover, news and opinion pieces about the Hungarian
government are always positive or neutral; the Hungarian opposition is very often depicted in a
negative light.

...............................................................

70 Bendeguz Czékman, Kincsé Juhasz-B.: “A Transindex bajba jutasa rdmutat, hogyan lehetetlenul el egyre
inkabb az erdélyi szabad magyar sajtd,” Mérce, available online at https:/merce.hu/2021/11/09/a-transindex-
bajba-jutasa-ramutat-hogyan-lehetetlenul-el-egyre-inkabb-a-erdelyi-szabad-magyar-sajto


https://merce.hu/2021/11/09/a-transindex-bajba-jutasa-ramutat-hogyan-lehetetlenul-el-egyre-inkabb-a-erdelyi-szabad-magyar-sajto
https://merce.hu/2021/11/09/a-transindex-bajba-jutasa-ramutat-hogyan-lehetetlenul-el-egyre-inkabb-a-erdelyi-szabad-magyar-sajto

Slovakia: Politicians on Board

HUNGARIAN
MINORITY
IN SLOVAKIA

455,000

ethnic
Hungarians

Slovakia has, in relative terms, the largest Hungarian minority: the some 455,000 ethnic
Hungarians in the country constitute more than 8 percent of Slovakia's total population. The
relationship between the two countries used to be tense, sometimes even hostile. This includes
the periods during Slovakia’s Vladimir Meciar government in the mid-90s, or the first Robert Fico
government ten years later. In 2009 Slovak authorities even banned the Hungarian president
from entering the country due to alleged security concerns.”

Nonetheless, in the past few years
the re!ation;hip has improyed: O !L,: ..JM Eﬂm& TRER TR i i £ ’b.k it l:..i
populist politics brought Viktor TEa R

Orban and Robert Fico closer to each  ® ,‘." e e e ""‘1

other. After defeating Fico in recent : |

elections, the new Slovak prime
minister, Igor Matovic, also talked
about his preference for dialogue.”

4

Robert Fico (L) and Viktor
Orban (R) at the Bratislava
Castle in Slovakia in 2017.

F-ﬂ'n"..

Photo by EPA-EFE/
JAKUB GAVLAK

7 Matthey Day: “Hungarian president banned from Slovakia,” The Telegraph, available online at https://www.
telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/hungary/6077063/Hungarian-president-banned-from-Slovakia.html

72 Szabolcs Voros: “A kollektiv blndsség nem helyes és nem igazsagos” — exkluziv interju a szlovak

miniszterelndkkel,” Valasz Online, available online at https://www.valaszonline.hu/2020/06/15/igor-matovic-
szlovak-miniszterelnok-interju


https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/hungary/6077063/Hungarian-president-banned-from-Slovakia.html
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/hungary/6077063/Hungarian-president-banned-from-Slovakia.html
https://www.valaszonline.hu/2020/06/15/igor-matovic-szlovak-miniszterelnok-interju
https://www.valaszonline.hu/2020/06/15/igor-matovic-szlovak-miniszterelnok-interju

Minority media in Slovakia suffer from a lack of human and financial resources, and a small

and shrinking market. While the media environment is transforming to a web-based structure,
conventional and more expensive media outlets are still present. These factors themselves make
the media environment more vulnerable to political influence. The funding of the majority of
Slovak-Hungarian media outlets depends on connections with political actors. Support from
Budapest proves to be vital for the existence of many minority media outlets in the community.”

Political and economic influence is widespread, as shown by the roles and orientation of
portals and magazines, but the most influential political power is a foreign one: the Hungarian
governing party, Fidesz. A major part of the Hungarian media space in Slovakia is subsidized by
the Hungarian government through the Bethlen Gabor Foundation (BGA). Some organizations
behind the supported portals and magazines are also on the Hungarian list of institutions of
national importance, so they can look forward to financial support in the amount of tens of
millions of forints each year.

These organizations are mainly linked to the former Hungarian Community Party (Magyar
Kozdsség Partja, MKP), which used to be the strategic political partner of Fidesz and the
Hungarian government. Although the party merged into the Alliance party with two other
political parties representing the Hungarian minority in Slovakia, it remained the leading
political power in the Alliance.”™

Common characteristics among these organizations are based mainly on personal connections
with the MKP. For example, the Association for Common Goals (Szévetseég a Kézds Célokért,
SZAKC), which operates the Felvidek.ma portal, has strong ties to MKP. The current chairman
of the association, Laszl6 Gubik, is also the chairman of the youth organization of MKP and was
a Fidesz MEP candidate for the European elections in 2014. SZAKC has been awarded more
than 1.5 million euros (541 million forints) through the BGA alone in the last decade.” Among
the editors of its portal we can find active regional politicians, former candidates, or persons
involved with the MKP.

Another organization long supported by the BGA is the Association of Hungarian Television
Producers in Slovakia (Szlovakiai Magyar Televiziosok Szévetsége). In March 2011, this
organization established the first Slovak-Hungarian television portal, hirek.sk. A year later, it
started a collaboration with the Hungarian public broadcaster, MTVA. Since the establishment
of the portal, the association has been awarded almost 1 million euros (345 million forints) from
the BGA alone.”®

...............................................................

7 For a detailed overview on the media landscape in Slovakia, see Marius Dragomir: “Media Influence
Matrix: Slovakia,” available online at https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/
basicpage/1322/mimslovakia2020full.pdf

7 Gabor Czimer: “Bemutattak a kdzds magyar partot: megalakul a Szévetség,” Uj Sz6, available online at
https://ujszo.com/kozelet/bemutattak-a-kozos-magyar-partot-megalakul-a-szovetseg

7> Karin Kévary Sélymos, Mark Finta, Roman Cuprik, Lukas Diko: “The Survival of the Slovak Hungarian
Media is in the Hands of Budapest and thus their Content,” HungarianMoney.eu, available online at http://
hungarianmoney.eu/icjk-survival-of-the-slovak-hungarian-media

76 Karin Kévary Sélymos, Mark Finta, Roman Cuprik, Lukas Diko: “The Survival of the Slovak Hungarian
Media...” ibid.


https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1322/mimslovakia2020full.pdf
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1322/mimslovakia2020full.pdf
https://ujszo.com/kozelet/bemutattak-a-kozos-magyar-partot-megalakul-a-szovetseg
http://hungarianmoney.eu/icjk-survival-of-the-slovak-hungarian-media
http://hungarianmoney.eu/icjk-survival-of-the-slovak-hungarian-media

In the summer of 2017, the then-chairman of the MKP,
Jozsef Menyhart, announced that the party was trying
to establish a Hungarian regional media network in
Slovakia, and that the financial resources would be
provided by the Hungarian government.”

A few days later the foundation Pro Media was created, and, despite having only just been established,
was granted about 1.5 million euros (474.6 million forints) by the BGA. This was the third-highest
subsidy granted in 2017 in Slovakia.”® The Pro Media Foundation founded the Ma7 media family.

By the end of 2020, the foundation, with an expanded media portfolio, had received almost 1.5
billion forints through the BGA.” Hungarian government grants and subsidies for other Slovak-
Hungarian media do not even come close to this amount.

Links to the MKP can also be found at the generously subsidized Pro Media. The administrator of
the foundation is Attila Puskas, a former employee of the party’s press department. And among
the members of the supervisory board is TUnde Neszméri, who ran for the MKP in the past and is
also the editor of Felvidek.ma.

Among Pro Media’'s founders the name of Judit Molnar, then editor-in-chief of hirek.sk, also
appears. Under the auspices of Pro Media, the news portal ma7.sk was created in the first half of
2018, and soon the first issue of the weekly Magyar7 (Hungarian7) was published. At this point
hirek.sk merged into the Ma7 media family.

The Ma7 media serves mainly as an outlet for the messages of Fidesz. Content analysis of the
magazine and news portal revealed that the editorial staff provides space for Hungarian pro-
government propaganda and that the media are heavily biased towards Fidesz. They remain
silent about the scandals of Fidesz-linked politicians and businessmen.&°

In 2017, another Slovak-Hungarian media product appeared on the BGA lists, the website
korkep.sk. Its editor-in-chief, Zsolt Kiraly, worked for MKP for many years as a consultant and
spin doctor. Since 2017, the organization Vox Juventae, which operates the portal, has been
granted about 38.5 million forints (122,000 euros).®' Zsolt Kiraly was fired fromm MKP around 2018,
but he is said to have maintained connections with politicians and staff of the party, and also
with politicians of Fidesz.

...............................................................

kozelet/elso-korben-321-millio-forint-az-mkp-media-strategiajara

8 Csaba Lukacs: “Ujabb szazmilliok a hataron tuli propaganda sajtéra,” Magyar Hang, available online at
https://hang.hu/belfold/ujabb-szazmilliok-a-hataron-tuli-propaganda-sajtora-112992

7 Karin Kévary Sélymos, Mark Finta, Roman Cuprik, Lukas Diko: “The Survival of the Slovak Hungarian

Media...” ibid.
80 Karin Kévary Sélymos, Mark Finta, Roman Cuprik, Lukas Diko: “The Survival of the Slovak Hungarian
Media..." ibid.

8 Decisions of the BGA are available online. For 2017 see https:/bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_
hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2017_051-099.pdf, for 2018 see https://bgazrt.nu/wp-content/uploads/
bizottsagi_hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2018_001-050.pdf, for 2019 see https:/bgazrt.hu/wp-
content/uploads/2019/09/71_2019.09.06.-sz.-biz.-hat.-mell.pdf, for 2020 see https://bgazrt.nu/wp-content/
uploads/palyazati_kiirasok/kulhoni_tamogatasok/2020/eredmenyek/MKO-KP-1-2020_eredmeny.pdf, and
for 2021 see https://bgazrt.nu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/2021/29_2021.(05.06.)%2052.%20
biz%20hat%201%20sz.%20mell.pdf



https://ujszo.com/kozelet/elso-korben-321-millio-forint-az-mkp-media-strategiajara
https://ujszo.com/kozelet/elso-korben-321-millio-forint-az-mkp-media-strategiajara
https://hang.hu/belfold/ujabb-szazmilliok-a-hataron-tuli-propaganda-sajtora-112992
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2017_051-099.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2017_051-099.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2018_001-050.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/bizottsagi_hatarozatok_2018_001-050.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/09/71_2019.09.06.-sz.-biz.-hat.-mell.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/09/71_2019.09.06.-sz.-biz.-hat.-mell.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/palyazati_kiirasok/kulhoni_tamogatasok/2020/eredmenyek/MKO-KP-1-2020_eredmeny.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/palyazati_kiirasok/kulhoni_tamogatasok/2020/eredmenyek/MKO-KP-1-2020_eredmeny.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/2021/29_2021.(05.06.)%20sz.%20biz.%20hat.%201.%20sz.%20mell.pdf
https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/bizottsagi_hatarozatok/2021/29_2021.(05.06.)%20sz.%20biz.%20hat.%201.%20sz.%20mell.pdf

Media Content

Subsidies coming fromm Hungary do not automatically mean censorship or propaganda.
Nevertheless, the effect can be felt. While the reader can often read about Hungary's success
in the struggle for Christian Europe or “anti-Hungarian” steps of the Slovak government, one
cannot learn much about the mistakes of Slovak-Hungarian politicians or Fidesz politicians.

On the MA7 platforms, MKP politicians often appeared in discussions without an opponent.
Before the Slovak parliamentary elections in February 2020, when MKP, Cooperation and the
Hungarian Forum parties merged with a joint list of candidates, alliance members repeatedly
met in debates without opponents.

Both the portal and the weekly often cover topics related to Hungary's domestic policy, on
which Hungarian government politicians are given the opportunity to comment, but the
opposition is not. Several of them appeared on the cover of Magyar?7, like Arpad Janos Potapi€?,
secretary of state for national political affairs, who has significant influence when it comes to the
distribution of subsidies through the BGA.

Adapting to Hungarian government propaganda, Slovak-Hungarian websites commmonly feature
articles on George Soros and illegal migration, sometimes simply lifted from Hungarian outlets
belonging to Fidesz's media empire. Some articles — especially on the Felvidek.ma website —
directly support conspiracy theories spread by Viktor Orban, not to mention the anti-Brussels
and anti-liberal agenda.

It must be pointed out that, in addition to the above-mentioned media platforms, where
Hungarian governmental influence is significant, there are still media organizations in the
Slovak-Hungarian community that are considered independent, such as the more than 70-year-
old daily Uj Sz6 (New Voice) or the Hungarian program of the Slovak public service radio, Patria
Radioé. Both, on the other hand, suffer from a lack of resources. In the case of the latter, it is
important to mention that the Slovak public media is under constant political pressure as a
significant part of its budget comes from the state treasury.

...............................................................

82 “Potapi Arpad Janos: Oriildk, hogy a két eré végre dsszefogott!,” Ma7, available online at https://ma7.sk/kavezo/potapi-
arpad-janos-orulok-hogy-a-ket-ero-vegre-osszefogott


https://ma7.sk/kavezo/potapi-arpad-janos-orulok-hogy-a-ket-ero-vegre-osszefogott
https://ma7.sk/kavezo/potapi-arpad-janos-orulok-hogy-a-ket-ero-vegre-osszefogott

V4NA: REGIONAL DISINFORMATION TOOL OR MONEY
DOWN THE DRAIN?

By Mdrton Sarkadi Nagy (Atldtszo)

Introduction

On a gloomy Tuesday in December 2021, one of the top stories of the self-styled news agency
V4NA was a short report on Hungarian Prime Minister Viktor Orban’s promise that the country’s
elderly will receive their special pension bonuses in time before elections in 20228, On this day, the
piece (which was reported on the basis of a video that originally appeared on the prime minister’s
Facebook page) was one of only a handful of news items published on V4NA's website.

Surely, content of such meagre quality and quantity cannot power a news agency that has
been described as one of the key tools behind Hungary's aspirations to become a regional
disinformation power, justify subscription fees costing up to just over 1800 euros, or keep a self-
professed team of 50 journalists busy.®4

Attempts to dissolve the cloud of mystery surrounding V4NA are certainly not helped by an
apparent habit of the news agency in failing to respond to requests for comment from other
media.®®

Citation metrics suggest that V4ANA, however influential the site still is in Orban’s Hungarian
propaganda machine, has not succeeded in becoming a regional hub for disinformation.
Financials show a company deep in the red — which suggests that V4ANA may be more of a
vehicle for funding the tangled web of Hungarian investments, ownership and influence in
Slovenian and North Macedonian political media, than previously believed.

At the same time, the Orban government seems to be supporting other media ventures and
think tanks to target an international audience.

News Service and Operations

V4NA provides news items in Hungarian and English through its website, v4na.com. While
the titles of all individual news items are visible on the site, the content of most items is only
available to subscribers.

...............................................................

83 “PM Orban: Bonus month pension to be paid in February,” available online at https:/A4na.com/en/pm-
orban-bonus-month-pension-to-be-paid-in-february-60552

84 Marton Sarkadi Nagy: “Balkan-szerte teritik a Habony-mUvekben kikevert valésagot, mégis kudarc a
V4NA-projekt,” Atlatszo, available online at https://atlatszo.nu/kozpenz/2020/05/18/balkan-szerte-teritik-a-
habony-muvekben-kikevert-valosagot-megis-kudarc-a-v4na-projekt

8 See for example: Matthew Day, Baldazs Csekd: “The other side of Hungary's media crackdown,” The
Telegraph, available online at https:/Awww.telegraph.co.uk/news/2020/07/25/side-hungarys-media-
crackdown; Shaun Walker: “London media agency carries Viktor Orban's nativist message,” The Guardian,
available online at https://www.theguardian.com/world/2019/may/05/london-based-media-agency-
channels-victor-orban-nativist-message-hungary; Marton Sarkadi Nagy: “Balkan-szerte teritik...” ibid.



https://v4na.com/en/pm-orban-bonus-month-pension-to-be-paid-in-february-60552
https://v4na.com/en/pm-orban-bonus-month-pension-to-be-paid-in-february-60552
https://atlatszo.hu/kozpenz/2020/05/18/balkan-szerte-teritik-a-habony-muvekben-kikevert-valosagot-megis-kudarc-a-v4na-projekt
https://atlatszo.hu/kozpenz/2020/05/18/balkan-szerte-teritik-a-habony-muvekben-kikevert-valosagot-megis-kudarc-a-v4na-projekt
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/25/side-hungarys-media-crackdown
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/25/side-hungarys-media-crackdown
https://www.theguardian.com/world/2019/may/05/london-based-media-agency-channels-victor-orban-nativist-message-hungary
https://www.theguardian.com/world/2019/may/05/london-based-media-agency-channels-victor-orban-nativist-message-hungary

The French-language news service was discontinued after a few months in 2019. There is no

sign that service in other languages (in particular Czech, Polish and Slovak), which were formerly
claimed to be forthcoming, are on the horizon. This is the first of many claims regarding the extent
and ambitions of V4NA as a media organization that do not seem to hold up to real scrutiny.

Though its name is suggestive of some sort of a relation to the Visegrad Four group of
countries®, this is not reflected in the actual news service. The governments of the Czech
Republic and Slovakia both reportedly raised concerns with their Hungarian counterparts over
the use of the V4 term given that V4NA reflects purely the talking points of the Hungarian
government.®’

Since the start of its news service in April 2019, London-registered V4NA has claimed to boast
a "headquarters” in the capital of the United Kingdom serviced by a "growing team of 50
journalists, fast responding news teams [...] on location everywhere where leading stories
happen. Should it be London, Brussels, Paris, Berlin, Prague, Budapest, Belgrade, Bratislava,
Warsaw or any other places of our continent”.8

V4NA's claims regarding the size of the editorial team cannot be independently verified (emails
previously sent by the author to the official address of the website went unanswered), as the
news items lack bylines and the website only names one member of the office: Editor-in-Chief
Tamas Téth, a former manager of the Hungarian public broadcaster, who previously also held
the position of deputy news director at TV2 in Hungary, a channel belonging to the Fidesz
media empire.®®

According to the publisher’s financial statements, on average during 2019, V4NA Ltd. had two
employees. By 2020, this number had decreased to one.

Neither the quality nor the quantity of the news items provided by V4NA seems to be indicative
of a 50-strong editorial team. Though V4NA styles itself as a news agency, it does not provide
actual on-the-ground reporting — the usual staple of the news agency business — with any
regularity, contrary to the website’s claims. V4NA instead publishes a hodgepodge selection

of various Hungarian and international news items usually sourced from the websites of other
news organizations.

V4NA is estimated® to publish around 15 news items on weekdays in Hungarian (and even fewer
in English or on weekends), significantly less than the daily 35 to 40 items offered to prospective
clients, according to a price list formerly available on the website. There is no sign that any
additional (photo, video, graphic) content, pledged in the document to higher-tier subscriptions,
is being produced either. V4ANA's YouTube channel, featuring seven videos altogether, also
seems to be defunct.

...............................................................

8 Visegrad Four is a cultural and political alliance of Poland, the Czech Republic, Slovakia and Hungary.
Launched in 1991 by a summit in the small Hungarian town, Visegrad , the cooperation traces back to a
1335 congress held in the same city between the kings of Bohemia, Poland and Hungary.

87 Shaun Walker: “London media agency...” ibid.
88 See https://v4na.com/about

8 Maté Vaskor: “Pénzért aruljak Habonyék a kormanypropagandat, de van egy kis baj,” 24.hu, available
online at https://24.hu/kulfold/2019/04/24 4na-hirugynokseg-habony-arpad-fizetos

%0 Marton Sarkadi Nagy: “Balkan-szerte teritik...” ibid.


https://v4na.com/about
https://24.hu/kulfold/2019/04/24/v4na-hirugynokseg-habony-arpad-fizetos

Goal, Target Groups and Impact (Hungary)

Though not a powerhouse of original reporting, V4NA still provides some added value to media
companies allied with Fidesz, namely curation and framing. V4NA's news selection process is
apparently slanted towards collecting stories from around the world that will make refugees, the
LGBTQ community, a rotating cast of political opponents, the European Union and the West all
look bad, while making Hungary, its current government and above all Viktor Orban look good.

Fidesz-friendly media companies were centralized in the last few years after most of them
were “gifted” by their respective former owners to a giant, newly established conglomerate, the
Central European Press and Media Foundation (KESMA), in 2018.7

V4NA is one of the most important sources through which KESMA outlets acquire their
international news, in addition to the state news agency MTI. On average, several hundreds
of news items produced by V4NA are republished by other Hungarian media every month. In
November 2021, 643 news items were sourced from V4NA by various Hungarian online media
(either online-only outlets or online versions of print publications).

The type of content KESMA outlets seem to be keen to
source from V4NA are news items fitting the narrative
of a declining West, where criminal migrants run
rampant and LGBTQ-friendly elites sell out children to
paedophiles.

V4NA has effectively replaced Russian state-financed news sites (such as RT or Sputnik) as the
favoured source of that kind of content for Fidesz-friendly media.

The main republishers of V4NA content are the political daily Magyar Nemzet; the county-
specific daily newspapers; and online outlets Origo and 888. All of them belong to KESMA,
and mainly cater to the core voter base of Fidesz. In addition, V4NA news items are sometimes
picked up by public broadcaster MTVA's news channel M1 and the non-KESMA Fidesz-allied
Pesti Sracok news site.

Content production for titles under KESMA has become highly centralized in recent years. Notably,
all of KESMA's 18 county-specific daily newspapers regularly share several pages of common
content amongst them, including V4NA news items. This phenomenon effectively acts as a
publication multiplier for V4NA content.

Though some media republishing V4NA content have a relatively large reach in the Hungarian
media sphere (notably, Origo belongs in the top five Hungarian news sites in terms of monthly
real users) and therefore enables V4ANA news items to reach a national audience, V4NA's role in
the Fidesz-friendly propaganda machine is still sommewhat marginal, as the news items KESMA
outlets source from them on a daily basis can be counted on one hand.

...............................................................

91 For a detailed overview of the changes in the Hungarian media system see “The Past Ten Years of the Hungarian
Media,” ATLO, available online at https://atlo.team/media2020


https://atlo.team/media2020

Goal, Target Groups and Impact (International)

V4NA's international aims are two-pronged. On the one hand, it aims to disseminate messages
and narratives of the Hungarian government in the Anglophone world. On the other, it was
meant to act as a news clearing house for several media markets in Hungary's region, in
particular the V4 countries and the Balkans. As such, V4NA would have been a cornerstone of
any regional political alliance brokered by Orban.

These aims are not independent of each other. If V4ANA had succeeded in becoming a key player
in inter-regional media networks, it would have had a better shot at making itself heard on the
world stage. However, neither of these goals has been realized so far.

There is no sign that media from the other V4 countries (the Czech Republic, Poland and
Slovakia) were ever involved in the venture. Media from Slovenia and North Macedonia seem to
have subscribed initially — but not anymore.

From the start, V4NA was clearly aiming to produce content that could form the propaganda
backbone of a regional political grouping. Their very first news item, published in spring 2019,
attacked the European People’s Party (EPP) for organizing a briefing for MEPs on Libya together
with the Brussels-based EU policy branch of George Soros’s Open Society network, the Open
Society European Policy Institute.

The Hungarian-born financier and philanthropist has long been in the crosshairs of media
aligned with Fidesz. At the time of publication of the news item, Orban also had a bone to pick
with the other target of the hit piece, the EPP, of which Fidesz was then still a member. As
pushback against a new Hungarian government poster campaign featuring Soros together
with Luxemburg politician Jean-Claude Juncker (who had achieved presidency of the European
Commission with EPP backing), several EPP member parties called for expelling Fidesz from
the group.

The message was clear: if other politicians wanted to join Orban in attacking the old guard,
V4NA was there to provide the ammunition.

Fidesz, in the end, was expelled from the EPP by March 2021. Orban now - according to
numerous News reports® - is one of the more important party leaders pushing for the formation
of a possible new Eurosceptic party alliance in the European Parliament.

Research published in spring 2020 by Hungarian investigative news outlet Atlatszé found
news items numbering "one or two dozen every month” finding their way from V4NA to online
media based in the Balkans, especially in Slovenia and North Macedonia.®® It does not seem a
coincidence that important international allies of Orban include Prime Minister Janez Jansa of
Slovenia and Nicola Gruevski, former prime minister of North Macedonia.

92 Clea Caulcutt, Maia de la Baume and Lili Bayer: “Marine Le Pen aims for Budapest boost from Orban
meeting,” Politico, available online at https://www.politico.eu/article/marine-le-pen-france-hungary-viktor-
orban

% Marton Sarkadi Nagy: “Balkan-szerte teritik..."” ibid.


https://www.politico.eu/article/marine-le-pen-france-hungary-viktor-orban
https://www.politico.eu/article/marine-le-pen-france-hungary-viktor-orban

The media republishing V4NA content were the very
same companies in which Hungarian businesspeople
had invested in the years before: the news sites of
NovaTV24 and the weekly Demokracija in Slovenia, as
well as the online news sites Netpress, Infomax, and
Kurir in North Macedonia.s

Apparently, however, even the Balkan connections didn't pan out. By 2021 only a handful of
V4NA news items had found their way to Slovenia or North Macedonia (or anywhere else, for that
matter). On the international stage, if V4ANA is quoted anymore anywhere, it usually happens on
fringe websites such as German-language disinformation website Unser Mitteleuropa.

Key people, networks and finances

V4NA Ltd. was founded in London at the end of 2018 by Kristof Szalay-Bobrovniczky, then-
ambassador of Hungary to the United Kingdom.®> Just before the start of the news service,
Szalay-Bobrovniczky, a wealthy businessman with close links to Fidesz, and married to the
Hungarian government'’s spokesperson®, held only 3 percent in the company, while the
majority of the shares (57 percent) were owned by New Wave Media Group, a Hungarian news
company belonging to the KESMA conglomerate. The remaining 40 percent was owned by a
London-registered company, Danube Business Consulting Ltd (DBC), of Arpad Habony.

News reports consider Habony, a businessman and long-time media advisor to Orban, the key
person behind V4NA.?” DBC was originally set up as a commmon venture of Habony and the late
Arthur J. Finkelstein. The Israeli-born spin doctor advised Fidesz for several years, including on the
campaign targeting George Soros®, which helped Orban win the elections by 2018. Habony and
Finkelstein, through DBC, reportedly were providing advice to several political parties in Europe
including Jansa’s SDS in Slovenia and Gruevski's VMRO-DPMNE in North Macedonia by 2017.2°

Habony was among the Hungarian businesspeople who invested in media outlets in Slovenia
and North Macedonia. News reports have alleged that the tangled web of ownership and
interests in these countries hide illicit, cross-border cash transfers to Orban’s allies. According
to a Slovenian investigation, V4ANA was one of three companies to wire large sums to these
countries.1®

...............................................................

% See the chapter Hungary's Media Expansion in Slovenia and North Macedonia for more details.

% Barna Borbas: “Megtalaltuk Habony Arpadot: Londonban épit nemzetkédzi hirligynokséget,” Valasz Online,
available online at https:/Mwww.valaszonline.hu/2019/04/09/v4na-habony-london-nemzetkozi-hirugynokseg

% Yvette Szabo, Marton Gergely: “Orban pilétat valtott: Szalay-Bobrovniczky vehet cseh vadaszgépgyarat,”
HVG, available online at https://hvg.hu/360/20210531_Orban_pilotat_valtott_SzalayBobrovniczky_vehet_
cseh_vadaszgepgyarat

9 Barna Borbas: “Megtalaltuk Habony Arpadot...” ibid.

% [Idikd D. Kovacs: “Kitalalt a Fidesz kampanytanacsaddja: igy csinaltak Sorosbdl tokéletes ellenséget,” 24.hu,
available online at https://24.hu/belfold/2019/01/14/soros-gyorgy-fidesz-kampany-arthur-finkelstein-george-
birnbaum

9 Akos Keller-Alant: “Baratom, Gruevszki” ibid.

100 See the chapter Hungary's Media Expansion in Slovenia and North Macedonia for more details



https://www.valaszonline.hu/2019/04/09/v4na-habony-london-nemzetkozi-hirugynokseg
https://hvg.hu/360/20210531_Orban_pilotat_valtott_SzalayBobrovniczky_vehet_cseh_vadaszgepgyarat
https://hvg.hu/360/20210531_Orban_pilotat_valtott_SzalayBobrovniczky_vehet_cseh_vadaszgepgyarat
https://24.hu/belfold/2019/01/14/soros-gyorgy-fidesz-kampany-arthur-finkelstein-george-birnbaum
https://24.hu/belfold/2019/01/14/soros-gyorgy-fidesz-kampany-arthur-finkelstein-george-birnbaum

Although this cannot be independently verified, V4NA's financing remains murky. Since the
company does not publish profit and loss accounts, it is unclear how many news outlets
subscribe to its services for a hefty 450 to 1825 euros per month (according to the 2019 price
list formerly available on V4NA's website). Most outlets publishing V4NA content belong under
KESMA, meaning the lion’s share of V4NA's operating income should come from the Fidesz-
friendly media conglomerate.

Available financial statements for the years 2019 and 2020 of V4NA Ltd. are indicative of a
meagre, money-losing operation ridden with huge debts. At the end of 2020, the company was
in the red by some 1.45 million pounds (1.73 million euros).

The lion’s share of the debt taken on by V4NA, 1.2 million pounds by the end of 2020, was
earmarked as amounts owed to group undertakings in the financial statements for the year.
DBC's statements describe loans to group undertakings in the amount of 349,000 pounds,
which leaves about 850,000 pounds from an unknown source.

Financial statements provide no clue as to whether KESMA did provide the remaining 850,000
GBP, and what happened to the loans provided to V4ANA — aside from the fact that most of it
was already gone in 2019.

After changes in the company ownership structure in October 2021, it is currently unclear
whether KESMA — through New Wave Media — or Habony — through DBC — control any of
the shares of V4NA Ltd. Currently, the only person with significant control over the company is
Roébert Morvai, a Hungarian national.

Conclusion

The news service of V4NA is still of material importance in the Hungarian media sphere.
However, it seems to be winding down as an information hub between Orban’'s camp and their
international allies, and as a tool to disseminate the messages and narratives of the Hungarian
government on the international stage.

Other ventures seem to be taking on V4NA's role. Magyar Nemzet, the flagship daily of KESMA,
now has an English, a German, and a French online edition™. Think tanks financed from
government grants through the Batthyany Lajos Foundation (BLA)'%?, such as the Danube
Institute and the Center for Fundamental Rights, seek to build international networks and
influence international media reporting on key issues for the Orban government.'®®

...............................................................

91 See https:/magyarnemzet.hu/rovat/english, https://magyarnemzet.hu/rovat/german and https://
magyarnemzet.hu/rovat/french

102 Marton Sarkadi Nagy: “Roganék kuldték a millidrdokat, kormanykozeli alcivilek rejtett témogatasara
koltotték,” Atlatszo, available online at https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/09/28/roganek-kuldtek-a-
milliardokat-kormanykozeli-alcivilek-rejtett-tamogatasara-koltottek

193 Marton Sarkadi Nagy: “How Orban’s Government Funds Ultra-conservative NGO's Agenda,” VSquare,
available online at https:///square.org/how-orbans-government-funds-ultra-conservative-ngos-agenda


https://magyarnemzet.hu/rovat/french
https://magyarnemzet.hu/rovat/french
https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/09/28/roganek-kuldtek-a-milliardokat-kormanykozeli-alcivilek-rejtett-tamogatasara-koltottek
https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/09/28/roganek-kuldtek-a-milliardokat-kormanykozeli-alcivilek-rejtett-tamogatasara-koltottek
https://vsquare.org/how-orbans-government-funds-ultra-conservative-ngos-agenda

BLA also provided a grant worth about 130,000 euros to the publisher of the Remix news site,
which aims to offer “news and commentary from Central Europe, the Visegrad countries of the
Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia [by] providing in English a curated selection of
what's trending daily in the local media of the region.” The news site can be considered as a
more suitable alternative to V4NA. The publishing company is owned by U.S. national Patrick
Egan, a former campaign advisor to Fidesz.'*4

The business circles around Fidesz have also set their sights on even larger targets. Enter Pedro
Vargas David, the CEO of the Portuguese venture capital firm Alpac Capital who also sits in the
board of the Hungarian company 4iG.1% David'’s father, former MEP Mario David, is also closely
connected to Viktor Orban, who previously called him “a true friend."°¢ Previously, Alpac has
received funding from Hungary’s official export credit agency, EXIM, from Hungarian energy
giant MOL and also from the largest Hungarian bank, OTP.1%7

In December 2021, Alpac announced a major agreement with Egyptian tycoon Naguib Sawiris
to buy the controlling stake (88 percent) in Europe’s leading news channel, Euronews.'?® With
its editions in 12 languages and a self-claimed monthly audience reach of 145 million people'®,
Euronews definitely means a different level of playing field.

So it seems that the Hungarian government didn't lose its appetite after buying and funding
numerous media organizations. In fact, it just gets bigger and bigger.

...............................................................

104 Marton Sarkadi Nagy: “Hungarian gov't money, US advisor with Republican ties behind propaganda
news site,” Atlatszo, available online at https://english.atlatszo.hu/2020/10/23/hungarian-govt-money-us-
advisor-with-republican-ties-behind-propaganda-news-site

1% For more details about 4iG and its links to Viktor Orban, see chapter Hungary's Media Expansion in
Slovenia and North Macedonia in this report.

106 “New Euronews Owner, Alpac Capital, Linked To Hungarian PM's Adviser,” Radio Free Europe/Radio
Liberty, available online at https:/mwww.rferl.org/a/hungary-euronews-orban-david/31619957.html

197 Samuel Stolton, Lili Bayer: “Euronews defends independence after buyout by Hungary-linked firm,”
Politico, available online at https://mwww.politico.eu/article/euronews-independence-buyout-hungary-firm
%8 Samuel Stolton: “Portuguese investor will buy Euronews” ibid.

199 See https://wWww.euronews.com/about



https://english.atlatszo.hu/2020/10/23/hungarian-govt-money-us-advisor-with-republican-ties-behind-propaganda-news-site
https://english.atlatszo.hu/2020/10/23/hungarian-govt-money-us-advisor-with-republican-ties-behind-propaganda-news-site
https://www.rferl.org/a/hungary-euronews-orban-david/31619957.html
https://www.politico.eu/article/euronews-independence-buyout-hungary-firm
https://www.euronews.com/about


International
PSRN Press
Institute

HUNGARIAN
CAPITAL

IN FOREIGN
MEDIA

THREE STRATEGIC
MODELS OF

INFLUENCING THE
NEIGHBOURHOOD




